W) Check for updates

Article
Journal of Contemporary History
0 1-21
The French Press in © The Author(s) 2022

. (ol
wartlme London’ I940_4: Articlereus

From the Politics of Exile 0O 1011770022009 26858
° . journals.sagepub.com/home/jch
to Inter-Allied Relations ©SAGE

lain Stewart
University College London, UK

Abstract

This article examines the history of the French press that was based in London during the
Second World War, focusing on its contribution to political debates of and about French
exile, its relationship to the British government and its role in shaping inter-Allied rela-
tions. The article begins by outlining the development of British policy towards the for-
eign press based in London before examining three publications: the left-leaning daily
France, the Gaullist weekly La Marseillaise and the monthly cultural and political periodical
La France libre. By drawing on the contents of these papers alongside a variety of French,
British and American archival material, the article shows that while the French press in
London had a limited readership, it exercised significant influence among political elites
either side of the Atlantic during the war and helped shape the terms of French debates
over the meaning of Gaullism well into the post-Second World War period.

Keywords
anti-Gaullism, exile, cultural diplomacy, Second World War, Free France, Raymond Aron

French newspapers published in London during the Second World War have received
limited attention in the political and social histories of French exile and are ignored in
general histories of the French press.' On the face of it this is unsurprising. Most of

1 The definitive political history of the Free French is J.-L. Crémieux-Brilhac, La France libre (Paris 1996).
M. Cointet and J.-P. Cointet, La France a Londres: renaissance d’un Etat (Brussels 1990) also contains some
information on the press. Among the many biographies of de Gaulle, see J. Jackson, A Certain Idea of France.

Corresponding author:
lain Stewart, University College London, Gower Street, London, UK.
Email: i.stewart@ucl.ac.uk


https://orcid.org/0000-0002-9281-6298
mailto:i.stewart@ucl.ac.uk
https://us.sagepub.com/en-us/journals-permissions
https://journals.sagepub.com/home/jch
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F00220094221126838&domain=pdf&date_stamp=2022-09-19

2 Journal of Contemporary History 0(0)

the 12,000 French people living in Britain at the start of the war did not read the émigré
press, even, as was often the case, when its publications were given away for free.” Given
the much greater reach of French broadcasts on the BBC, and their centrality to Gaullist
resistance mythology, the media history of the external French Resistance has under-
standably focused on radio.’

It would nevertheless be a mistake to assume that because of its limited readership
the French press in Britain did not matter. In fact, as this article shows, the
London-based French press had a significant influence on inter-Allied relations
during the Second World War and enduringly shaped the terms of French debate
over the meaning of Gaullism. While historians have long recognized the role of this
press in the fractious internal politics of the French exiled in Britain during the war,
the significance of these internal politics at the levels of both Franco-British and
Anglo-American relations has not been studied in detail. Yet during the war it was in
large measure the foreign policy ramifications of Franco-French political discord that
made the stakes of such disagreement seem so high, both to the Gaullists and their
critics in the French émigré press.*

Although de Gaulle himself rarely alluded to it publicly,” the French press in London’s
supposed role in fostering anti-Gaullist sentiment among the British and American pol-
itical elites was a noted sore point for ardent Gaullists like Janine Serreulles. A French
Moroccan woman with close ties to the Fighting French leadership through her marriage
to de Gaulle’s aide de camp, Serreulles gave a withering evaluation of the French émigré
press during a speech in Algiers on 26 January 1944. After toasting the transferral of
Fighting France’s headquarters onto the French soil of Algiers, she remarked that there
were no longer any important French intellectuals left in London. ‘[T]he only ones
who remain’, she remarked, ‘prefer, out of fidelity to the British in whom they have
more confidence, to work outside [French territory] and remain, as they say,

“independent™ %

The Life of Charles de Gaulle (London 2018). For social history, see N. Atkin, The Forgotten French: Exiles in
the British Isles, 1940-1944 (Manchester 2003) and relevant chapters in D. Kelly and M. Cornick (eds) A
History of the French in London: Liberty, Equality, Opportunity (London 2013). For a broader European per-
spective on this social history see M. Conway and J. Gotovich (eds) Europe in Exile: European Exile
Communities in Britain, 1940-1945 (Oxford 2001) and the ongoing research project led by Julia Eichenberg,
‘The London Moment: Exile Governments, Academics, and Activists in the Capital of Free Europe,
1940-1945" The standard history of the French press is C. Bellanger, Histoire générale de la presse frangaise
(Paris 1969).

2 Atkin, The Forgotten French, 17.

3 Onradio see J.-L. Crémieux-Brilhac, Ici Londres, 1940-1944. Les voix de la liberté (Paris 1975); A. Luneau,
Radio Londres, 1940-1944. Les voix de la liberté (Paris 2005); J. Pessis, Radio londres, la guerre en direct
(Paris 2014); A. Vedel-Bonnery, La voix de la France. BBC, une radio en guerre (Paris 2017).

4 By examining the intersection of Franco-French exile politics and inter-Allied relations, this article aligns
with a recent international turn in the historiography of resistance. See Olivier Wieviorka, The Resistance in
Western Europe, 1940-1945 (New York 2017).

5 Privately, de Gaulle did hold the émigré press partially responsible for the US government’s negative
attitude towards him during the war. See A. Peyrefitte, C’était de Gaulle, vol 1 (Paris 1994), 436-7.

6 ‘Extrait de la conférence faite le 26 janvier 1944 par Madame la Sous Lieutenant Serreulles a la mission
militaire de liaison administrative’ in ‘Papiers Comert’, Archives nationales (AN) 72AJ/461.



Stewart 3

While dismissive in tone, the contents of Serreulles’s remarks belied significant resent-
ment that the criticism of a handful of little-known writers had significantly undermined
de Gaulle’s movement. It was due to their opposition, she claimed, that ‘we have [...] no
newspaper nor radio programme (except for five minutes of “Honneur et Patrie’) nor any
other means of propaganda’. She continued, ‘I think that these ‘individuals’ (I say ‘indi-
viduals’ as opposed to the ‘community’ of Free France) have, by this refusal to adhere,
caused trouble in the minds of our Allies, which is the basis of the difficulties that we have
encountered many times, and of the setbacks in the representation of France as a spiritual,
moral and material value in the world’.”

Three months later, this theme was taken up in an article in the Algiers-based Gaullist
weekly Combat, which denounced the London-based French media as ‘democrats without
the people’, ‘British functionaries’ whose claims to represent France were ‘blatant fraud’.
French émigré newspapers, it argued, ‘bear a good part of the responsibility for the
malaise that has always weighed on relations between Fighting France and its Allies,
whose friendship they abused. It is they who have given the impression that the French
were divided, anarchic, incapable of remaking France. At the same time [...] they give
ample material to Vichy’s propaganda by conducting themselves as real émigrés’. The judge-
ment of the French people would not look kindly on these ‘voluntary exiles’, whose trans-
gressions were much less forgivable than those of repentant Vichy officials who had
changed sides after the liberation of French North Africa in November 1942.%

By labelling their critics in these terms, Gaullists drew upon a longstanding cultural
tradition which had emerged in response to royalist emigration during the revolutionary
wars of the late eighteenth century. Ever since then, as Emmanuelle Loyer has shown, the
French émigré had figured as treacherous in intent yet pathetic in practice, colluding with
foreign powers while infighting among themselves, and profoundly ignorant about the
lived reality and national sentiment of the people in France.” At the start of the
German Occupation, the Free French had been vulnerable to similar attacks from
Vichy propagandists who had some success stoking widespread anti-British sentiment
owing to perceptions first of abandonment by Britain during the Battle of France, then
of betrayal following the bombing of the French fleet at Mers-el-Kebir. This was an
important source of de Gaulle’s well-known obsession with the appearance of Free
French independence vis-a-vis the British throughout the war.

Criticism of the London-based French press as fractious and out-of-touch ‘émigrés’ in the
pay of foreign powers would later become a trope in memoirs written by former Free French
officials after the war.' Subsequent memoirs by London-based French journalists consequently
adopted strongly defensive postures in which the extent of their wartime reliance on British
government support is understated.'' Dubious claims from memoirists with political agendas

7 ‘Extrait de la conférence faite le 26 janvier 1944 par Madame la Sous Lieutenant Serreulles’.

8 Mercure, ‘Les Dissidents’, Combat (9 April 1944).

9 E. Loyer, Paris a New York: intellectuels et artistes frangais en exil, 1940-1947 (Paris 2005), 78-82.

10 Seee.g.J. Soustelle, De Londres a Alger : souvenirs et documents sur la France libre (Paris 1947), 20; Col.
Passy, Souvenirs. 2e Bureau Londres (Monte Carlo 1947), 76, 136, 220, 240.

11 See e.g. C. Gombault, Un journal, une aventure (Paris 1982).



4 Journal of Contemporary History 0(0)

have since been reproduced across the limited secondary literature on the French émigré press,
with the result that the nature of this press’s relationship with the British government in particu-
lar has often been misunderstood.'? This article’s account of the French press in wartime
London differs from existing studies by paying greater attention to the published contents of
French émigré newspapers and by drawing on extensive archival research to explore their rela-
tions with the Free French and with the political and media establishment in Britain and the
United States. In doing so, it builds on existing accounts of anti-Gaullism in London and
more recent research on the cultural politics of the external resistance.'?

The article examines three French titles published in London during the Second
World War: the daily paper France, which had close ties to the French Socialist
Party, the official Gaullist weekly La Marseillaise, and the monthly political and cul-
tural periodical La France libre, which despite its title was independent of the Free
French movement. These case studies have been chosen because a main focus of the
article will be the politics of French Gaullism and anti-Gaullism with particular refer-
ence to how this interacted with British domestic politics and with Franco-British
and Anglo-American relations. France, La Marseillaise and La France Libre are
where polemics over the political significance of Gaullism were most heated and the
most far-reaching in terms of impact beyond the émigré community. A fourth French
newspaper published in wartime London, the Catholic Volontaire pour la Cité
Chrétienne, is omitted because it was much less involved in these polemics and left
little trace in the British and American government archives from which this article
draws its primary source material.'"* In addition to the archives of the State
Department, the British Foreign and Commonwealth Office, Ministry of Information
(MOI), and Prime Minister’s Office, the article draws on the personal archives of indi-
viduals involved in the newspapers under consideration, including Raymond Aron of La
France libre and Pierre Comert, the founding editor of France.

By examining a series of political controversies involving the French press in London
during the Second World War, the article shows that the émigré press punched far above
its weight in terms of elite political influence, even if French newspapers often did not
reach a large readership. This influence pointed in several directions. French newspapers
and periodicals shaped the terms of elite political debate within the French exile commu-
nity in the United Kingdom and beyond. They also informed discussions of
Anglo-French relations within the British government and in the British press. Finally,

12 See e.g. Cointet, La France a Londres, 126; Crémieux-Brilhac, La France libre, 246; F. Broche,
G. Caitucoli and J.-F. Muracciole (eds) Dictionnaire de la France libre (Paris 2010), 631, 676.

13 In addition to the works already cited, on anti-Gaullism see J. Jackson, ‘General de Gaulle and his enemies:
anti-Gaullism in France since 1940°, Transactions of the Royal Historical Society, 9 (1999), 43-65; P. Foro,
‘L’ Anti-Gaullisme. Réalités et representations, 1940-1953°, unpublished PhD thesis, University of Toulouse
II (1997). On cultural politics see C. Faucher, Propaganda, Gender and Cultural Power: Projections and
Perceptions of France in Britain, c¢. 1880-1944 (Oxford 2022); C. Faucher, ‘From Gaullism to
anti-Gaullism: Denis Saurat and the French Cultural Institute in wartime Britian’, Journal of Contemporary
History, 54, 1 (2019), 60-81; C. Faucher, ‘Transnational cultural propaganda: French cultural politics in
Britain during the Second World War’, French Politcs, Culture & Society, 37, 1 (2019), 48—69.

14 On this paper see R. Bédarida, ‘Un journal de la France libre: Volontaire pour la cité chrétienne’, Révue
Historique, 268, 1 (1982), 225-44.



Stewart 5

the French émigré press helped to shape American attitudes towards de Gaulle and some-
times placed Anglo-American relations under strain. And at various points during the
war, controversies in and around the émigré press forced the British government to
weigh allied demands for tougher censorship against rising public concerns over press
freedom.

In a review of the foreign press in wartime Britain conducted in June 1943 it was estab-
lished that the MOI was supporting 70 foreign language newspapers, magazines and per-
iodicals in 13 different languages.'> Although these publications relied on the MOI for
financial and / or distributional assistance, they were subject to the same voluntary cen-
sorship arrangements as the British press. The censorship regime under which the French
émigré press operated was consequently more lenient than the one established in France
prior to the defeat of 1940, when French newspapers had been subject to direct political
censorship in advance of publication. The reasons for this were both practical and polit-
ical. MOI officials felt that subjecting French newspapers to active political censorship
‘would involve staff and administrative problems of such magnitude that we have not
regarded it as practicable’. They also remarked that ‘The introduction of political censor-
ship would put these foreign papers under a régime different from that which applies to
British papers and periodicals, and would saddle His Majesty’s Government with respon-
sibility for anything which might appear in them. This would be a very awkward respon-
sibility”.'® British officials were right about the potential political sensitivities of backing
foreign newspapers published in London, but they were wrong to imagine that voluntary
censorship would stop Britain’s allies from holding its government responsible for the
contents of such publications.

British censorship policy was initially meant only to prevent publication of material
that might help the enemy’s war effort.'” Under conditions of total warfare, however,
this policy was inevitably ambiguous. While early censorship was supposed to apply
only to factual military information, in practice freedom of political opinion was
hardly sacrosanct.'® In January 1941, the communist Daily Worker was banned
after being judged to have fomented opposition to the war, while in March 1942 the
Daily Mirror was almost banned for criticism of Churchill and the army high

15 ‘Allied Governments in London. Publication of Newspapers and Broadcasting’, 17 June 1943. The
National Archives (TNA) CAB66/37. Susan Briggs remarks that during the war ‘News stalls were thick with
foreign journals, some with unpronounceable Czech or Polish names, each with its own slant, and often
sharply contradictory’. Susan Briggs, The Home Front: War Years in Britain, 1939-1945 (London 1975),
130-1.

16 ‘Allied Governments in London’.

17  On press censorship see Angus Calder, The People’s War: Britain, 1939-45 (London, 1969), 504-8; Aaron
L. Goldman, ‘Press freedom in Britain during World War II', Journalism History, 22, 4 (1997), 146-55.

18 According to the retired naval officer George P. Thomson, who was appointed Chief Press Censor by
Churchill in December 1940, ‘Censors knew from the beginning of the war that the press were free to
express their opinions — for opinions are not facts and therefore could not provide information of value to
the enemy. But until the legal mind had been brought to bear on the problem, they were never quite sure of
the right answer and I'm afraid that in the early days “freedom of opinion” in the press was much more
evident in theory than in practice’. See Rear-Admiral George P. Thomson, Blue Pencil Admiral: The Inside
Story of the Press Censorship (London 1947), 39.



6 Journal of Contemporary History 0(0)

command.'® Despite the supposedly limited military remit of British censorship policy,
French newspapers and magazines published in London also sometimes came under pol-
itical pressure from MOI officials acting both as agents of the British government and,
sometimes, as proxies for the Free French. Formal political censorship was finally intro-
duced in March 1942, when newspapers were forbidden to publish material ‘calculated to
create ill-feeling between the United Nations or between them and a neutral country’.>°
Yet because voluntary censorship was retained under this new dispensation, Polish and
French newspapers funded by the MOI continued publishing harsh criticism of the
Soviet and American governments, respectively.>' Allied complaints about this led to
the aforementioned review of the foreign press in London, resulting in the banning of
the Gaullist weekly La Marseillaise in June 1943.

The first French newspaper to be established in London during the war was the daily
France, whose first issue was published on 26 August 1940. Its director, Pierre
Comert, had previously directed the information services of the League of Nations’
Secretariat (1919-32) and the French Foreign Ministry (1933-8), where he was
serving as a plenipotentiary in the American section at the outbreak of war.?> Comert
had initially approached the senior MOI official Lord Perth about the possibility of estab-
lishing a French language daily the previous June. He was not alone his ambition to set up
such a publication, but he was well placed to do so having worked closely with Lord Perth
during the latter’s tenure as Secretary General of the League of Nations.”* Comert was
also in contact with several French journalists who had recently arrived in London,
and these men had previously worked at some of the best-selling newspapers in
pre-war France, such as the weekly Match and the dailies Paris-Soir and Le
Populaire, the latter being the official organ of the Section frangaise de I’internationale
ouvriere.”* Most of France’s editorial board were socialists and some had close ties to
the party establishment, while at least three of its most senior writers — Georges
Gombault, his son, Charles, who was France’s editor-in-chief, and Louis Lévy — were
Jewish. This prompted Mary Spears, whose husband Edward represented the British gov-
ernment to the Free French, to remark that ‘““France” speaks with the voice of Blum and
the Front Populaire’.”® Etienne Bellenger, head of the Cartier jewellery company in
London, referred to France as ‘that dirty newspaper’ which ‘speaks constantly of that
bastard Blum and the whole Radical-Socialist clique that has brought us to where we
are’.?® Such views were not uncommon in London’s French colony or among the Free

19  Goldman, ‘Press Freedom in Britain’, 149, 152-3. On the Daily Mirror see also Daniel Todman, Britain’s
War. Into Battle, 1937-1941 (London 2016), 495-6; Daniel Todman, Britain’s War. A New World, 1942-1947
(Oxford 2020) 181-3.

20 ‘The Press’ Report by the Lord President of the Council. TNS CAB66/23.

21 ‘Parliamentary Question on Allied Newspapers in the United Kingdom. La Marseillaise’. TNA FO371/
36056.

22 ‘Pierre Comert’, Le Monde, 19 March 1964.

23 ‘Témoignage de Pierre Comert (1951)° AN 72AJ/1909.

24 On the backgrounds of the various staff at France see Gombault, Un journal, 13—43.

25 Quoted in ‘The Daily Newspaper “France™, 13 November 1940, PRO FO371/24345.

26 ‘Commentaires et critiques contre certains articles de “France™ in Papiers Comert, AN72AJ/461.



Stewart 7

French,27 but the politics of France’s editors would not have been obvious to most British
readers of France, which World’s Press News described as ‘one of the most objectively
restrained newspapers being published anywhere’.?®

Although this paper was written and edited by a team of Frenchmen, it was established
and financed by the British government. The possibility of founding a French daily news-
paper had first been raised at a meeting of the MOI’s policy committee on 9 July 1940,
with final treasury approval secured for a renewable three-month period on the 15th of
August.”’ By the summer of 1943 France had a circulation of about 23,000 but since
a large portion of its readers — including French servicemen and women and British
MPs and libraries — received the paper for free it relied on an annual subvention of
£42,000 from the MOI to stay afloat.®® This reliance on the British government had
been a political liability for France ever since it was established. In order to rid the
paper of ‘the stigma of British financial control’ its director Pierre Comert repeatedly
pressed the MOI to redefine its subvention as a loan.>' This would have brought the finan-
cing of France in line with that of the Free French movement, whose British government
funding was defined as a loan for reasons that were as much political as financial.*>
Comert’s requests for an equivalent financial status were declined, however, because
MOI officials did not want to reduce their control over a paper which they considered
to have been ‘founded by and paid for by this Ministry in order that it should pursue
the policy of His Majesty’s Government’.*

France’s relationship with the British government was a source of considerable irrita-
tion to the Free French, who did not have their own newspaper and failed in their attempts
directly to influence its editorial line. These began from the moment the first issue of
France appeared, when a representative of General de Gaulle telephoned Charles
Gombault to ask that the paper remove the motto ‘Liberté, Egalité, Fraternité’ from its
masthead.* Following Gombault’s refusal, numerous complaints about France’s
alleged left-wing, anti-Gaullist bias were made to British officials.®® Yet explicitly

27 On political opinion in the longstanding French colony in London see Atkin, The Forgotten French, 186,
199, 291. On anti-parliamentary and anti-Semitic views in parts of the Gaullist movement see Jackson, A
Certain Idea of France, 585-90. According to Comert, Gaullist hostility to France was exacerbated by the
paper’s coverage of the assassination in 1941 of the Jewish socialist politician René Marx Dormoy by the
Cagoule, a far-right terrorist group reputed to have ties to the Gaullist intelligence service. France would
become exceptional for the extent of its coverage of anti-Semitic persecution in general and the Holocaust in
particular. On this see Renée Poznanski, Etre juif en France pendant la Seconde Guerre mondiale (Paris
1994), 326-8.

28 ‘France maintains tradition’, World’s Press News, 25 June 1942.

29 Minutes of MOI Policy Committee Meeting, 9 July 1940, TNA INF1/849; Minutes of O.E.P.E.C Meeting,
15 August 1940 and ‘French Daily Newspaper - “France’, both in TNA T162/1011/5.

30 ‘Notes of a Meeting in the Minister’s room, 16% June, 1943, to discuss question of the French Press’. TNA
FO371/36056, Z7063/371/17.

31 Quotation is from a note by the Foreign Office official William Strang dated 6/2/42 in TNA FO371/31924.
32 Crémieux-Brilhac, La France libre, I, 84.

33 Letter from Nigel Laws (MOI) to Somerville Smith (Spears Commission), 11 October 1940, TNA FO892/
24. See also letter from Nigel Laws (MOI) to W.H.B. Mack (FO), 12 February 1942 in TNA FO371/31924
34 Gombault, Un Journal, 32-3.

35 Variously documented in TNA FO371/31924.



8 Journal of Contemporary History 0(0)

anti-Gaullist content appeared only rarely in France and its occasional implicit criticisms
of de Gaulle were usually mild and subtly presented.

In some cases, the paper sinned more through omission than by direct criticism of
the Free French or their leader. For instance, in October 1940 it published an editorial
on a speech by Churchill that had been broadcast on the BBC’s French service the pre-
vious evening. ‘Mr Churchill spoke to the French people like nobody has since
Clemenceau’, the piece enthused.®® It is not difficult to see why some of de
Gaulle’s more ardent supporters at Carlton Gardens might have interpreted this as a
deliberate snub. In another editorial the same month France remarked that a recent
expansion of Britain’s war cabinet carried salutary lessons for the Free French. At a
time when this organization was still effectively a one-man show, the implication
here was that strong leadership could co-exist with collective responsibility. In
making this argument, France’s description of Churchill as ‘the unique leader,
solely responsible for the destinies of England, the British Empire and its Allies’
would have done nothing to assuage Gaullist concerns about the paper.>’ Elsewhere
anti-Gaullist content was sublimated into ethical discussions about how Frenchmen
and women in exile should conduct themselves. An article on the relevance of
Chateaubriand’s memoirs for the contemporary ethics of exile offers one of the
more subtle examples of this kind of content; another article insinuating that the
Free French lacked the moral authority to speak for France because their officials
devoted so much time to luxurious fine dining provides a more obviously controver-
sial example.*® Yet it was not until the summer of 1943 that France published explicit
political criticism of de Gaulle or his movement, and this never became a permanent
feature of the newspaper’s editorial line.*”

This does not mean that Gaullist concerns about France amounted to no more than
paranoia. From the summer of 1940 onwards the paper’s staff formed the nucleus of a
left-wing anti-Gaullist opposition in London. The fact this was not obvious from
France’s contents is partly down to the MOI’s editorial oversight, but it also reflected
the editors’ own desire to avoid offering German and Vichy propagandists the opportun-
ity to exploit ‘the degrading spectacle of polemics between Frenchmen in exile’.*
Nevertheless, from the summer of 1940 onwards, members of France’s editorial board
were convinced that the Free French movement posed an authoritarian threat to the
future of French democracy.*' And they regularly shared these concerns with foreign

36 ‘Vaincre d’abord’, France, 23 October 1940.

37 ‘Cabinet de guerre’, France, 4 October 1940.

38 R. Mengin, ‘Conseils d’outre-tombe’, France, 24 April 1941; R. Mengin, No Laurels for de Gaulle
(London 1967), 144.

39 The first explicitly critical editorial to be published was ‘Pause’, 17 May 1943. Prior to this Comert had
committed in writing not to criticize the Free French or de Gaulle in France. This document is reproduced in
Gombault, Un journal, 34. Comert informed de Gaulle that the paper would adopt a more critical line after
the announcement in March 1943 of the general’s intention of moving headquarters to Algiers. On this see
‘Témoignage de Pierre Comert’ and accompanying correspondence in AN 72AJ/1909.

40 Gombault, Un journal, 36.

41 ‘Témoignage de Pierre Comert’, AN 72AJ/1909; R. Cassin, Les hommes partis de rien (Paris, 1987), 218.



Stewart 9

diplomats, journalists, politicians and civil servants.*? The political impact of this
anti-Gaullist agitation is hard to measure and was at any rate uneven. As we shall see,
the MOI tended to side with the Gaullists in disputes with the émigré press, but
Foreign Office officials were, initially at least, more sympathetic. By the end of 1941
Free French complaints about France reached Anthony Eden, who refused to allow
Carlton Gardens control of the newspaper because he said it would then be ‘bound to
reflect the unsatisfactory views of the extreme right-wing elements there’. It was
better, Eden decided, ‘to run France as before, keeping it away equally from becoming
a Socialist paper or from following the “fascist” tendencies of Carlton Gardens’.** Such
concerns were widely held within the Foreign and Commonwealth Office at the time;
indeed, according to one report the problem of ‘de Gaulle’s dictatorial tendencies’ was
something ‘on the danger of which everyone is agreed’.** By this point Churchill too
voiced concern at allegations that de Gaulle had ‘moved towards certain Fascist views.*’

As the American Chargé d’ Affaires in London wrote to US Secretary of State Cordell
Hull,* it was largely to counteract such allegations that de Gaulle began to adopt repub-
lican political rhetoric in his speeches between the winter of 1941 and spring 1942. This
began with a speech at the Albert Hall on 11 November in which the General used the
words ‘Liberty, Equality, Fraternity’ for the first time. The radicalization of de
Gaulle’s political rhetoric culminated in two speeches the following April, when he
repeatedly claimed the mantle of the French Revolution and insisted that ‘National liber-
ation cannot be separated from national insurrection’.*” When the first official newspaper
of the Free French was finally established in June 1942, these changes in de Gaulle’s pol-
itical rhetoric were reflected in its presentation. Entitled La Marseillaise, this weekly
paper carried the motto ‘Liberty, Equality, Fraternity” on its masthead alongside the ori-
ginal Gaullist motto of ‘Honour and Fatherland’. The masthead of the first issue of La
Marseillaise also included a quotation from the revolutionary constitution of 1793,
serving not only to advertise Free France’s republican credentials but also to provide a
revolutionary basis for Gaullist political legitimacy: ‘When the government violates
the rights of the people, insurrection is for the People, and for each portion of the

People, the most sacred of rights and the most indispensable of duties’.*®

42 On foreign journalists’ frequenting the offices of France see Gombault, Un journal, 36—7. Churchill’s pro-
posal to end British support for de Gaulle, which was sent to the War Cabinet on 21 May 1943, included tele-
grams from Roosevelt referring to Comert’s allegations of Gaullist crypto-fascism. See Most Secret Cypher
Telegram, 23 May 1943, TNA CAB65/38.

43  Letter from Mack to Law, 31 December 1941 in ‘Future of Newspaper France’, TNA FO371/31924.

44 R.L. Speight, ‘His Majesty’s Government’s Relations with the Free French’, 11 January 1942, TNA
FO371/31948.

45 Quoted in J. Jackson, A Certain Idea of France, 444.

46 ‘The Chargé in the United Kingdom (Matthews) to the Secretary of State, London, January 15 1943’ in
Foreign Relations of the United States: Diplomatic Papers, 1943, Europe, vol 2, Available at: https:/history.
state.gov/historicaldocuments/frus1943v01/d459 (accessed 10 June 2021).

47 1Ibid, 590-600, 619-21, 653-5. Quotation on page 621. This change in de Gaulle’s political rhetoric was
also apparent in his ‘Declaration to the Resistance Movements’ of late April 1942. See J. Jackson, France: The
Dark Years, 1940-1944 (Oxford 2003), 431.

48 La Marseillaise, 14 June 1942.


https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1943v01/d459
https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1943v01/d459
https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1943v01/d459

10 Journal of Contemporary History 0(0)

La Marseillaise was not directly financed by the British government; its running
costs were paid by the Free French, with the MOI supplying newsprint for 7500
weekly copies to be printed in London and a further 15,000 in Cairo.** From
these sites the paper was distributed free of charge among Free French volunteers
in the United Kingdom and among Free French Committees overseas, including in
French colonies and the United States. Officials in the Foreign Office and MOI
were always sceptical that La Marseillaise would adhere to Britain’s voluntary cen-
sorship policy; indeed, earlier plans for a Gaullist weekly had been shelved in the
summer of 1940 for this reason.’® But it was dimly hoped that the MOI’s control
of the paper’s supply of newsprint would allow it to exercise indirect censorship
where necessary.’' Eventual British support for La Marseillaise in June 1942
was thus belated and highly reluctant, a concession granted after months of
Gaullist complaints about France and the inequity of the Free French being deprived
of an official newspaper like those of the Polish, Czechoslovakian and other
governments-in-exile.>>

La Marseillaise was edited by Francois Quilici, who had been editor-in-chief of the
press agency Havas’s diplomatic service before the war. Quilici was close to several
senior political figures among the Free French: his editorship was overseen by Jacques
Soustelle, the National Commissioner for Information, and in September 1942 he was
appointed as deputy to Gaston Palewski, de Gaulle’s Directeur de Cabinet.”
Although it published articles from authors associated with all the political currents
within the Free French, La Marseillaise’s editorial line was consistently ultra-Gaullist,
aggressively populist and anti-parliamentary. This, together with the increasingly
anti-American orientation of its editorials, meant that the paper was not universally
admired even within the Free French movement,”* while its views on most matters con-
cerning the nation’s political future were strongly at odds with the parliamentarian social-
ism of France.

The arrival in London of the deputy leader of the far right Parti Social Frangais Charles
Vallin in September 1942 brought the two papers’ political differences into stark relief.
La Marseillaise celebrated Vallin’s arrival with the socialist Pierre Brossolette as evi-
dence of Gaullism’s powerful syncretic appeal and the bankruptcy of old-style

49 The annual cost of this arrangement to the MOI was budgeted at £42,000 net. Treasury officials took a dim
view of this expenditure, which was significantly greater than that required for an equivalent German language
paper, Die Zeitung. ‘Comments on Fighting French Publicity Budget’, 20 January 1943, TNA T162/1011/5.
50 Letter from Cyril Radcliffe (MOI) to Bruce Lockhart (Political Warfare Executive [PWE]), 23 February
1942 in ‘General de Gaulle’s Wish to Obtain a Newspaper for Himself’, TNA FO371/31924.

51 Note by Hogg, 28 January 1942, and letter from Bruce Lockhart (PWE) to Cyril Radcliffe (MOI), 16
February 1942 in ‘General de Gaulle’s Wish to Obtain a Newspaper for Himself’, TNA FO371/31924.

52 Memo from R.L. Speaight, 6 April 1943 in ‘Complaint at views expressed in La Marseillaise’; R.L.
Speaight, ‘La Marseillaise’, 8 June 1943. Both in TNA FO371/36056.

53 Crémieux-Brilhac, La France Libre, 490.

54 La Marseillaise was a particular source of irritation for René Massigli, Fighting France’s Commissioner for
Foreign Affairs, who when informed of the end of British support for the paper ‘expressed no surprise and just
welcomed [the] decision’. Telegram from Resident Minister in Algiers to Foreign Office, 24 June 1943, TNA
FO371/36056. A highly critical chapter is devoted to La Marseillaise in H. de Kérillis, I Accuse de Gaulle
(New York 1946).



Stewart I

parliamentary politics.”® The journalists at France on the other hand were appalled at the
prospect of Vallin joining de Gaulle’s National Committee and orchestrated a successful
publicity campaign against him in the British press.’® France’s hostility to Vallin
prompted Brossolette to write an article for La Marseillaise which seemed to confirm
the worst fears of the anti-Gaullist left. “The issue is not whether the reconstitution of
the old political parties [...] is desirable in itself’, Brossolette claimed, ‘it is to understand
that this [...] would inevitably drive the country towards dictatorship out of disgust’.”’

Although the anti-parliamentary tone of La Marseillaise gave credence to anti-Gaullist
journalists’ concerns about the general’s authoritarian intentions, this was not what ultim-
ately sealed the newspaper’s fate. Much more important here was the increasingly
anti-American orientation of the paper following the Allied landings in French North
Africa in November 1942. British support for de Gaulle while the United States
backed his rival General Giraud had strained Anglo-American relations since early
1943, and La Marseillaise’s coverage of the power struggle between the two generals
exacerbated this. Strongly anti-American editorials in March and April drew complaints
from the State Department, prompting British officials to threaten a suspension of La
Marseillaise’s supply of newsprint unless Quilici was sacked.*® This problem arose while
similar controversy was being generated by anti-Soviet content in the Polish émigré press,
prompting a review of British government policy towards such papers. In a Commons
debate on this topic on 20 May, the Minister of Information, Brendan Bracken, warned
that ‘we shall be duty bound to prevent the hospitality of Great Britain being abused by jour-
nalists who seem to be more interested in feuds than in news’. When challenged on this
Bracken responded that “This is not a question of the freedom of the Press at all” insisting
that ‘T am quite in favour of British papers criticising the Government, because I think that
criticism is the absolute basis of democracy, but I might point out that the contents of
these small, obscure papers are wired abroad and do infinite harm’.>

By threatening to discontinue its support for émigré newspapers in this way the MOI
was acting in accordance with a change in the law passed in March 1942, when newspa-
pers had been forbidden to publish material ‘calculated to create ill-feeling between the
United Nations or between them and a neutral country’.®® Yet when British support for La

55 F. Quilici, ‘La fin des mythes’, La Marseillaise, 20 September 1942.

56 Col. Passy, Souvenirs. 10, Duke Street Londres (Monte-Carlo 1947), 240-2; Crémieux-Brilhac, La France
libre, I, 494.

57 P. Brossolette, ‘Renouveau politique en France’, La Marseillaise, 27 September 1942. Brossolette’s visit to
London is discussed in Andrew W.M. Smith, ‘Eclipse in the dark years: pick-up flights, routes of resistance and
the Free French’, European Review of History, 25,2 (2018), 392-414, 402—4. On Brossolette more generally see
Guillaume Piketty, Pierre Brossolette: un héros de la Résistance (Paris 1998).

58 On 8 June 1943, in a memorandum pushing the MOI to end its support for La Marseillaise, R.L. Speaight
of the Foreign and Commonwealth Office wrote that ‘Several of its numbers last month gave special offence to
the State Department, who took the matter up with us’. See R.L. Speaight, ‘Draft Telegram to Resident Minister
in Algiers’, 9 June 1943, TNA FO371/36056. On removing Quilici from the editorship of La Marseillaise see
memo from R. L Speaight, 6 April 1943; R.L Speaight to Charles Peake, 10 April 1943 and Peake’s reply on 12
April, all in ‘Complaint at Views Expressed in “La Marseillaise””, TNA FO371/36056.

59  ‘Parliamentary Question on Allied Newspapers in the United Kingdom. “La Marseillaise”’. TNA FO371/
36056.

60 ‘The Press’ Report by the Lord President of the Council. TNS CAB66/23.



12 Journal of Contemporary History 0(0)

Marseillaise was finally withdrawn in June the government’s official justification was
that the establishment of the Comité francais de Libération nationale in Algiers meant
there was no longer any need for the MOI to support an official Fighting French paper
in London.®' Despite the fact recent changes in censorship policy allowed the govern-
ment to ban newspapers for publishing material that threatened to undermine Britain’s
relationship with its allies, heightened public sensitivities over press freedom made it
tread carefully.®® This did not stop the effective banning of La Marseillaise being pro-
tested repeatedly in parliament and the British press.®®

Inside government, the proposal to withdraw support for La Marseillaise came from
the Foreign Secretary, Anthony Eden, and was endorsed by Churchill.** This decision
was taken amidst a wider review of government support for foreign language newspapers
in Britain, prompted partly by the controversy surrounding La Marseillaise but also by a
similar controversy over anti-Soviet content in the Polish émigré press. During this
review, officials at the MOI proposed to end their involvement with France at the
same time as dropping La Marseillaise. ‘The chief point’, they wrote, ‘is that the
Ministry do not feel justified in continuing to spend tax-payers’ money at the rate of
some £42,000 a year in the support of a paper which, although published ostensibly
for the benefit of the French community in this country, has a much larger circulation
amongst English people and non-French Allied nationals than among Frenchmen’.%’
This view was not shared in the Foreign Office, where one official replied that ‘I
cannot understand why it is considered an objection that many of the readers are allied
nationals. It is surely just as important that they should receive their news and views
on events from a decent and friendly paper well-disposed to this country and not from
sources which may be less desirable. It may be regrettable, but it remains a fact that
the majority of these allies read French more easily than English. Their own papers are
not always satisfactory substitutes and indeed in the case of the Poles we would rather
they read France than many of their own papers’.®®

Ultimately public opinion proved more important than budgetary considerations in
determining the MOI’s position on the future of France. As representatives of the gov-
ernment ministry most exposed to criticism on the controversial issue of press censorship,

61 ‘Telegram from Foreign Office to Algiers (Resident Minister), 22 June 1943, TNA FO371/36056; Note
from Harold Macmillan to René Massigli, 23 June 1943, TNA FO371/36056.

62 At a meeting on the future of the French émigré press the Minister of Information Brendan Bracken
‘expressed the fullest approval of the idea that steps should be taken for the suppression of La Marseillaise,
but said that since M.O.I. would have to face any outcry which this step might cause he would prefer to
handle the business from here, rather than leave it to the Foreign Office to do the telegraphing’. ‘Notes of a
Meeting in the Minister’s Room, 16 June 1943, to Discuss Question of the French Press’, TNA FO371/36056.
63 ‘The suppression of La Marseillaise has given rise to much comment in the press, which seems generally
critical of the method used’. Minute by J.W. Simpson in ‘La Marseillaise’, TNA FO371/36056. For a contem-
porary report on this controversy see M. Panter-Downes, London War Notes, 1939-1945 (London 2014), 346-7.
64 Note from Churchill to Eden, 26 June 1943 in ‘Publication of ‘La Marseillaise’ in United Kingdom’ Note
from Churchill to Eden, 26 June 1943, TNA FO371/36056.

65 Minute by R.L. Speaight, 25 June 1943 in ‘Position of French Papers published in the United Kingdom’,
TNA FO371/36056.

66 Minute by J.W. Roberts, 25 June 1943 in ‘Position of French Papers published in the United Kingdom’,
TNA FO371/36056.



Stewart 13

its officials argued that if Pierre Comert’s newspaper was allowed to continue operating
from London with government support then the public justification for withdrawing such
support from La Marseillaise would lack credibility. Pressed by Anthony Eden to ‘keep
France going’, Brendan Bracken, the Minister for Information, ‘said he could not do so if
“Marseillaise” were to be suppressed, as such action would look too anti-de Gaulle’.%” In
making the case for removing British government support for France, MOI officials also
suggested that Pierre Comert himself would be open to such a move. This was not com-
pletely implausible given his longstanding desire to free the newspaper of ‘the stigma of
British financial control’. Comert had apparently sounded out The Observer’s David
Astor about a private subsidy, a possibility to which Astor was open and which the
MOI was keen to pursue, but nothing ever came of this.®®

In the end, broad support for France’s continuation as a London-based, government
backed newspaper counted for more than Comert’s putative views on the issue or the
reservations of the MOI. Responding to rumours of France’s looming suppression, the
Labour Party leader Clement Atlee lobbied Brendan Bracken and Anthony Eden to main-
tain the government’s support for the paper. So too did the former head of the Foreign
Office’s press division, Charles Peake, who had since moved to Washington DC as an
aide to the British ambassador Lord Halifax.®” But as far as Eden and other Foreign
Office officials were concerned such appeals were pushing at an open door. As the min-
istry most exposed to American pressure, the Foreign Office was the driving force behind
the suppression of La Marseillaise. Its parallel desire to protect France’s status as a
British government backed newspaper was motivated by concern that the alternative
policy would create an opening for a new Gaullist daily that was not under British
control. As one official put it, ‘We do not want another and daily “Marseillaise”.”
The question of France’s future was finally decided after Churchill sided with the
Foreign Office against the MOI on the issue.”' Ultimately the need to maintain good rela-
tions with Britain’s American ally proved more important than hopes of avoiding further
public controversy over the question of press freedom.

Yet the case of the periodical La France libre shows that in some instances the émigré
press could exploit public concerns over press freedom to its advantage. In April 1942
this journal’s editor, André Labarthe, received a letter from Enid Mcleod at the MOI noti-
fying him that the Free French had cancelled their latest order of La France libre because
its editorial contained a passage mildly critical of de Gaulle’s theory of tank warfare.
McLeod sternly warned Labarthe against further criticism of the General, remarking
that ‘it would be impossible for us [...] to appear to countenance criticism of a movement

67 Note dated 4 July 1943 in ‘Future of French Paper France’, TNA FO371/36-56.

68 ‘Future of the Paper “France™’, TNA FO371/36056.

69 Letter from Clement Atlee to Anthony Eden, 22 June 1943; telegram from Charles Peake to Foreign Office,
24 June 1943. Both in ‘Position of French Papers Published in the United Kingdom’, TNA FO371/36056.
70 Telegram from Charles Peake to Foreign Office, 24 June 1943, ‘Position of French Papers Published in the
United Kingdom’, TNA FO371/36056.

71  See notes exchanged between Eden and Churchill on 25 and 26 June 1943 in ‘Position of French Papers
Published in the United Kingdom’, TNA FO371/36056.



14 Journal of Contemporary History 0(0)

which His Majesty’s Government supports’.”> At this point the issue of censorship was
generating significant public interest because of a controversy over threats made to the
Daily Mirror by Churchill after the paper had criticized the British army’s high
command.”® Consequently, when André Labarthe threatened to inform Liberal MPs
about McLeod’s letter it provoked a minor crisis within the British government. The
Minister of Information responded by arranging a meeting at which he reassured
Labarthe that he ‘need not abandon reasonable criticism of General de Gaulle so long
as such criticism [does] not lend itself to quotation by enemy propaganda’.”* When
Labarthe mentioned his ambition of establishing La France libre in the United States,
the Minister effectively bought his silence by promising to arrange the necessary financial
support. The affair was thus resolved in a mutually beneficial way: by helping La France
libre to establish its American edition,”” the government got rid of the journal’s trouble-
some editor and avoided another censorship scandal.

This solution was, however, much less beneficial to the Fighting French. After the lib-
eration of French North Africa La France libre adopted a frankly anti-Gaullist line. The
Gaullists responded by cancelling their orders for the journal and protesting to the MOI,
which agreed not to distribute offending issues of the journal in North Africa. Yet this had
no impact on La France libre’s anti-Gaullism, which, if anything, hardened over the
course of 1943. For instance, the journal greeted the founding of the Comité francais
de Libération nationale with extreme caution. Under an ostensibly celebratory headline
of ‘Vive la République’ its editorial made six references over four pages to an authoritar-
ian threat inside the new committee. ‘France’, the author remarked, ‘has paid too high a
price for the experience of dictatorship [...] not to maintain a constant vigilance’.”® Two
months later La France libre published an article by the philosopher Raymond Aron that
would become the most notorious critique of alleged Gaullist authoritarianism to appear
during the war. By this point de Gaulle had long since embraced the rhetoric of demo-
cratic republicanism to counter claims of crypto-fascism from the anti-Gaullist left, but
what made Aron’s piece so powerful was that it used the General’s apparent embrace
of democracy to support the hypothesis that he harboured authoritarian intentions.
Gaullism, Aron implied, belonged to a Bonapartist tradition that had always ‘brand-
ish[ed] the sacred words Republic and democracy [...] to enslave the nation’ and

. . 77
amounted to a ‘French version of Fascism’.

72 E.McLeod to A. Labarthe, 2 April 1942 in ‘Censoring of ‘France Libre’: M. Labarthe and the Ministry of
Information’, 17 April 1942, TNA FO371/32075. The offending passage is in A. Labarthe, ‘A propos du proces
de Riom’, La France libre, 3, 17 (1942), 351-6, 353—4.

73 On this episode in the context of wider debates over press freedom, see Goldman, ‘Press freedom in Britain
during World War II’. For a contemporary commentary on this controversy see Panter-Downes, London War
Notes, 267-8.

74 N.Law, ‘Censoring of “France Libre”: M. Labarthe and the Ministry of Information’, 17 April 1942, TNA
FO371/32075.

75 Ibid. The American edition of La France Libre was published in New York under the title Tricolor from
April 1944 to September 1945.

76 R. Aron, ‘Vive la République!’, La France Libre, 6, 32 (1943), 804, 82.

77 R. Aron, ‘L’ombre des Bonapartes’, La France Libre, 6, 34 (1943), 280-8, 288.



Stewart 15

Although the editors of La France libre were just as concerned about Gaullist author-
itarianism as those at France, they could express these concerns more freely in print
because, unlike Pierre Comert’s newspaper, they were not financially reliant on the
British government. Whether this financial independence derived from the journal’s com-
mercial success is unclear. Raymond Aron’s biographer writes that La France libre was
the best-selling monthly periodical in wartime Britain, but this claim, which originates
from Labarthe, who was renowned for his tall tales, may be exaggerated.”® Another pos-
sible source of the journal’s financial security was its ties to international communism. La
France libre was established with funds provided by its secretary Martha Lecoutre, a
communist who had worked for the Profintern before the war.”® MI5 at the time consid-
ered Lecoutre ‘a Soviet agent” and was similarly suspicious of André Labarthe.®® The
post-Cold War publication of American intercepts of Soviet intelligence reports from
the early 1940s showed these suspicions to have been well founded.®’

78 ‘The 8000 copies of the first issue soon sold out and a reprint of 10,000 was produced. [...] La France
libre’s early success was not shortlived and its first volume, containting the first six issues, had to be reprinted.
[...]1 By November 1943 La France libre had a circulation of 40,000 (not counting an American edition then in
preparation in New York). Indeed, it came to have 76,000 subscribers and the largest circulation of all the
monthlies published in England’. R. Colquhoun, Raymond Aron: The Philosopher in History (Beverly Hills
1986), 227, 229. Colquhoun’s source for the last of these claims is The Listener, 18 November 1943, 586,
but The Listener’s source is Labarthe. Gillois p. 103 is source for 40,000 figure. Oberlé p. 104 is source for
‘biggest of all monthlies’. On Labarthe’s tall tales see R. Aron, Mémoires: 50 ans de réflexion politique
(Paris 1983), 170; A. Gillois, Histoire secrete des Frangais de Londres de 1940 a 1944 (Paris 1973), 103—4.
79 Gillois, Histoire secréte, 103. On Lecoutre’s pre-war political engagements see T. Wolton, Le Grand
recrutement (Paris), 317-19.

80 ‘France: Prof. Labarthe’, TNA FO371/24343.

81 American intercepts of Soviet intelligence cables published in the mid-1990s detail the activities of an
agent codenamed Zheron / Jerome, a senior figure within the early Free French movement who had worked
for the French Air Ministry during the Popular Front and was writing a book on the fall of France. After
making contact with his handler in July 1940, Jerome was tasked with providing military and technical intelli-
gence. The intercepts reveal him to have done this, including informing Soviet intelligence in advance about the
Free French expedition to Dakar in September 1940. Labarthe is the only figure among elite French political
exiles in London who fits the description of Jerome given in these documents. It is also very plausible that
Labarthe would have leaked details of the Dakar exhibition given his close ties to Admiral Muselier; this
was certainly the view of MI5 at the time, who were ‘convinced that the leakage about Dakar was through
Professor Labarthe’ (see ‘France: Prof. Labarthe’, TNA FO371/24343).

After Labarthe was sacked as de Gaulle’s Director-General of French Armament and Scientific Research in
September 1940, Jerome apparently became a less valuable asset: all but one of the declassified sources concerning
him date from July—September 1940; the last is from August 1941 but its contents are apparently lost. No mention
is therefore made of La France libre, which first appeared in November 1940, in these sources, though, of course,
that does not prove that Jerome’s intelligence work had ended by the summer of 1941. The sources show Jerome
and his secretary Martha to have received a regular allowance of £50 with assurances that the amount would
increase in line with the quality and quantity of their intelligence. There is no indication that Jerome’s propensity
for political intrigue was encouraged or endorsed by his handler. On 24 July 1940, it is recorded that he wants to
wage a campaign to move de Gaulle leftwards politically; however, this proposal was rejected as ‘unrealistic’ — ‘I
explained that the General and the whole movement were in the hands of the British, who also were putting their
money on him. If they turned the General into a revolutionary, everything would fall to the ground’. Jerome’s
handler evidently had a higher estimation of Jerome’s secretary, Martha (‘Politically she is stronger than
JEROME and influences him’), deciding that all direct contact should be with her rather than Jerome. The bio-
graphical details of Martha in the intercepted intelligence cables match those of Martha Lecoutre as described
in Aron, Mémoires, 230, 234-5. The above quotations from these declassified documents are taken from
‘Martha, Jerome, Mary and Dick’, 24 July 1940, https:/www.nsa.gov/Portals/70/documents/news-features/
declassified-documents/venona/dated/1940/24jul_mjmd.pdf and ‘Martha, Jerome, Aptekar and Mark’, 17 July


https://www.nsa.gov/Portals/70/documents/news-features/declassified-documents/venona/dated/1940/24jul_mjmd.pdf
https://www.nsa.gov/Portals/70/documents/news-features/declassified-documents/venona/dated/1940/24jul_mjmd.pdf
https://www.nsa.gov/Portals/70/documents/news-features/declassified-documents/venona/dated/1940/24jul_mjmd.pdf

16 Journal of Contemporary History 0(0)

This does not mean that La France libre’s editorial line was subject to direct Soviet
influence; the journal probably functioned as a cover for its editor’s clandestine intelli-
gence activities and not as a vehicle for directly promoting Soviet interests. Although
the Soviet position on French émigré politics was in flux during 1942-3, de Gaulle
was increasingly favoured over Giraud because he was considered more likely in the
long run ‘to create a more authoritative French centre which could be more independent
in regard of England and the USA’.%? The strongly anti-Gaullist position adopted by La
France libre in the second half of 1943 was thus directly at odds with the increasingly
positive Soviet view of de Gaulle during the same period.

This editorial positioning instead reflected Labarthe’s close ties to Giraud, who
appointed him to a short-lived stint as Minister of Information in Algiers in 1943. It
was also shaped by Raymond Aron, who operated as the journal’s de facto editor
while Labarthe was in North Africa. Although he had yet to emerge as the leading
figure of postwar French intellectual anti-communism, Aron was not ideologically sym-
pathetic towards the USSR during the war, while the Atlanticism for which he would later
become known was already evident in his wartime writings.** Unlike La Marseillaise,
which was ultimately hoisted with its own anti-American petard, La France libre gener-
ally told the United States government what it wanted to hear. This was even true during
the most controversial phase of American policy in French North Africa, when the former
Vichy prime minister Francois Darlan was recognized as head of the French civil and
military authorities in Algiers. While France and La Marseillaise joined much of the
Anglophone press in denouncing the Darlan deal, La France libre urged its readers
not to indulge in such divisive recriminations.®*

1940,  https:/www.nsa.gov/Portals/70/documents/news-features/declassified-documents/venona/dated/1940/
17jul_2nd-reissue.pdf (both accessed 14 September 2020). The digitized Venona Project files from which
these sources derive are held on the American National Security Agency website. Labarthe’s ties to Soviet intel-
ligence are discussed in Wolton, Le Grand recrutement, 453-77.

82 1. Magadeev, ‘France in Soviet Foreign Policy, 1943-45’, paper presented at the conference ‘France and the
Second World War in Global Perspective, 1919-1945°, University of Strathclyde, July 2015. Text available
online at: https:/www.academia.edu/27545322/France_in_Soviet_foreign_policy_1943_45_Paper_presented_
at_the_International_conference_France_and_the_Second_World_War_in_Global_Perspective_1919_45_
University_of_Strathclyde_Glasgow_July_2015_ (accessed 14 September 2020).

83 For example, in ‘Vive la République’, Aron omits the USSR from his remarks about future French foreign
policy, writing that the only viable diplomacy for France after the war will be one based on ‘close collaboration
with Great Britain and the United States’.

84 Seee.g. F. Quilici, ‘Le sens de cette guerre’, La Marseillaise, 15 November 1942; F. Quilici, ‘L’insultante
amnistie’, La Marseillaise, 22 November 1942; Anon, ‘Deux fois traitre’, France, 17 November 1942. Compare
A. Labarthe, ‘Armée de la République’, La France libre, 5, 26 (1942), 81-5. In his memoirs Raymond Aron
remarks that Labarthe did not always write the editorials that he signed, and this piece is probably an
example of that. Its argument certainly matches that later given by Aron, who criticized the ‘primitive
Manicheanism’, ‘sectarianism’ and ‘verbal violence’ of the Gaullists who turned exile into a ‘Manichean uni-
verse’. ‘Gaullist propaganda’, he wrote, ‘attacked the Vichy government with such violence that it sometimes
seemed like an anti-French propaganda’. See Aron’s preface to A. de Saint-Exupéry, Ecrits de guerre,
1939-1944 (Paris 1982), 7-13, 8, 9, 12. In his memoirs Raymond Aron placed his support for the Darlan
deal in the framework of a larger reconciliatory political vision that placed him at odds with the Gaullists.
“To reconstruct France it would be essential to exclude the fewest possible ‘traitors’. Were the collaborators trai-
tors? Yes. The proponents of the National Revolution? Certainly not’. ‘It was necessary not to excommunicate
all the Vichyists, but to bring most of them over to the cause of France and its allies’. “The role of Admiral


https://www.nsa.gov/Portals/70/documents/news-features/declassified-documents/venona/dated/1940/17jul_2nd-reissue.pdf
https://www.nsa.gov/Portals/70/documents/news-features/declassified-documents/venona/dated/1940/17jul_2nd-reissue.pdf
https://www.nsa.gov/Portals/70/documents/news-features/declassified-documents/venona/dated/1940/17jul_2nd-reissue.pdf
https://www.academia.edu/27545322/France_in_Soviet_foreign_policy_1943_45_Paper_presented_at_the_International_conference_France_and_the_Second_World_War_in_Global_Perspective_1919_45_University_of_Strathclyde_Glasgow_July_2015_
https://www.academia.edu/27545322/France_in_Soviet_foreign_policy_1943_45_Paper_presented_at_the_International_conference_France_and_the_Second_World_War_in_Global_Perspective_1919_45_University_of_Strathclyde_Glasgow_July_2015_
https://www.academia.edu/27545322/France_in_Soviet_foreign_policy_1943_45_Paper_presented_at_the_International_conference_France_and_the_Second_World_War_in_Global_Perspective_1919_45_University_of_Strathclyde_Glasgow_July_2015_
https://www.academia.edu/27545322/France_in_Soviet_foreign_policy_1943_45_Paper_presented_at_the_International_conference_France_and_the_Second_World_War_in_Global_Perspective_1919_45_University_of_Strathclyde_Glasgow_July_2015_

Stewart 17

Studying the French press in wartime London sheds new light on the history of the exter-
nal resistance understood both as a national phenomenon and in its larger international
context. At the national level, it shows how specific features of modern French political
culture, such as the peculiarly negative connotations attached to exile and the controver-
sial legacy of Bonapartism, shaped the terms of Franco-French political controversy in
London during the war. Here the article confirms the findings of earlier research
focussed on the French resistance in the United States.®® It has also shown that for all
the powerful syncretic appeal of Gaullism, the external French resistance was more ser-
iously divided than postwar Gaullist mythology allowed. While this finding broadly
aligns with extant scholarship on the external resistance, such scholarship that has not
overlooked the émigré press altogether has perpetuated inaccuracies and distortions
regarding sensitive questions of funding and political loyalties, often due to an overre-
liance on memoirs.®® By reconstructing a history of the French émigré press using arch-
ival sources it has been possible to achieve a fuller and more accurate understanding of
the subject.

Contrary to the dismissive accounts that appear in Gaullist memoirs published after the
war,®” de Gaulle and the Free French took the opposition of papers like France and La
France libre very seriously. Even the mildest of perceived slights provoked a furious
reaction from Free French officials, who sought to exercise indirect censorship over
unfavourable content via their contacts at the MOI. Although de Gaulle himself mostly
remained aloof from these squabbles, they lingered long in his memory. He apparently
never forgave Raymond Aron for his wartime anti-Gaullism, despite Aron’s later repent-
ance and rallying to the Gaullist cause. In 1947, anti-communism and a dislike of the par-
liamentary regime constituted in the Fourth Republic led Aron to join de Gaulle’s
Rassemblement du Peuple Francais, a movement that was regarded as crypto-fascist
across large parts of the French left. Having previously done much to create a plausible
image of de Gaulle as a would-be dictator, Aron now worked hard to demolish the myth
that he had helped to build.®® Yet this counted for nothing when the general, remembering
his wartime treachery, overruled Aron’s candidature for a professorship at the College de
France in 1966.%

Such enduring hard feelings towards anti-Gaullist émigrés are largely explicable in
terms of the high international stakes of dissent during a period when the political
status of the Free French was often uncertain and insecure. This article has accordingly
moved beyond the national frame, following Olivier Wieviorka’s recent injunction to

Darlan did not scandalise me; it put an end to fighting between the French and their allies; it created a transition
between the Marshal and the General’. Aron, Mémoires, 175, 180, 181.

85 Loyer, Paris a New York, 78-82.

86 See note 13 above.

87 Soustelle, De Londres a Alger, 20; Passy, Souvenirs. 2e Bureau Londres, 76, 136, 220, 240.

88 R. Aron, Le grand schism (Paris 1948).

89  For a first-hand account of de Gaulle’s reminiscence concerning Aron during the war and the French émigré
left opposition in Britain and the USA more broadly, see A. Peyrefitte, C’était de Gaulle, vol 1 (Paris 1994), 418,
436-7. On de Gaulle vetoing Aron’s nomination to the College de France see A. Peyrefitte, vol 3 (Paris 2000),
117.



18 Journal of Contemporary History 0(0)

internationalize the history of resistance.”® Here it has shown that the French émigré
press’s limited readership did not equate to negligible influence.” Political controversy
over the French press in London had a significant impact outside the French exile com-
munity. This was firstly because these newspapers were an important source of informa-
tion on French politics for British and American journalists. Consequently, although
comparatively few people read most of these publications, they influenced the coverage
of newspapers with much larger circulations. For instance, increasingly critical coverage
of de Gaulle and the Free French in The Observer between 1942 and 1944 is partly attrib-
utable to contacts between that paper’s staff and the anti-Gaullist opposition in London.”?
And at a time of heightened public sensitivity over the issue of press freedom, reports in
the mainstream press of censorship against émigré newspapers generated significant pol-
itical controversy outside the communities those papers were meant to serve. Sometimes
London-based French newspapers were able to leverage the potential for such contro-
versy to their advantage, as the case of La France libre’s establishment in New York
shows. Politicians and officials on both sides of the Atlantic would have been less con-
cerned about political controversies in and around such newspapers were it not for the fact
that these controversies had the potential to be amplified in the pages of Tribune, The
Times or The Observer.”

It is impossible to measure the precise extent of the French émigré press’s influence on
the British and American governments. The least that can be said in this regard is that
senior officials and politicians in both countries took an interest in these newspapers.
And this interest was far from passive. Because it was responsible for the financing of
France and La Marseillaise and for the supplying and overseas distribution of all three
papers, the British government was liable to be held responsible for their contents.
This is indeed what led to the eventual suppression of La Marseillaise: when its
anti-Americanism threatened the cohesion of the Anglo-American alliance the paper
lost the British support on which it depended. Yet the British government did not
speak with one voice when it came to the question of how to handle political controversy

90 Wieviorka, The Resistance, 3-6.

91  On this point the present article aligns closely with ongoing research on the Vichy government’s establish-
ment of its own small circulation French language newspaper in Dublin, which although ostensibly directed at
the French émigré community in Ireland was in fact conceived as a means of shaping wider media coverage of
Vichy in Ireland and North America. On this see Luc-André Brunet’s unpublished paper ‘Vichy’s transatlantic
propaganda: the case of Nouvelles de France’, presented at the annual conference of the Society for the Study of
French History in June 2021.

92 R. Cockett, David Astor and the Observer (London 1991), 108-112. The Observer’s increasingly
anti-Gaullist orientation was a matter of some concern among British officials at the Ministry of Information
and the Foreign Office. See report by Ridsdale, 3 June 1942 in ‘Criticisms of General de Gaulle’, TNA
FO371/32001; memo from Hodge to Carter concerning The Observer, 11 August 1943 in ‘Government
Policy toward General de Gaulle’, TNA INF1/970.

93 Official concerns about controversy in the French émigré press spilling out into the mainstream British
press are expressed in e.g. ‘Complaint at Views Expressed in “La Marseillaise””, TNA FO371/36056.
Regular contact between French émigré journalists and their Anglo-American counterparts is confirmed in
Gombault, Un journal, une aventure, 36: ‘Most of our English and American colleagues came to our office
often to talk about the situation in our country’. J. Soustelle, De Londres a Alger : souvenirs et documents
sur la France libre (Paris 1947), 20; Col. Passy, Souvenirs. 2e Bureau Londres (Monte Carlo 1947), 76,
136, 220, 240.



Stewart 19

in the French émigré press. Officials and politicians at the MOI were generally more sym-
pathetic to the Gaullists than were those at the Foreign Office, but positions changed over
time in response to events.

Although the Roosevelt administration’s hostility to de Gaulle originated independ-
ently of any influence from French intellectuals in exile, it was exacerbated by the
French émigré press. This is most obvious in the case of La Marseillaise, which was
effectively banned by the British government in response to American complaints. But
the tendency of British and American politicians privately to criticize de Gaulle as a
kind of French Mussolini-in-waiting derived in large part from the influence of French
émigré journalists. In July 1943, The Washington Post reported that Britain was consid-
ering dropping its support for de Gaulle, who had come to be regarded as a fascist among
government ministers.”* There was substance to this story. It was based on a series of tele-
grams making the case for abandoning de Gaulle that Churchill had sent to his cabinet the
previous May. Included among these were various memoranda given to Churchill by
Roosevelt in which it was alleged that de Gaulle was a fascist. One of the sources for
this allegation was Pierre Comert, the editor of F rance.”® Nor was this the first time
that allegations of Gaullist crypto-fascism originating from French émigré journalists
gained a sympathetic ear at the top of the British government: as noted earlier, at the
end of 1941 Anthony Eden had refused to hand control of the newspaper France to de
Gaulle so as to keep it from “following the ‘fascist’ tendencies of Carlton Gardens’.”®

Nevertheless, the influence of such claims should not be exaggerated. By the summer
of 1942 Eden had changed his mind about de Gaulle. On 1 June that year he sent a memo
to the war cabinet remarking on ‘the large amount of support which General de Gaulle
enjoys in Occupied France’ before adding that ‘My informants speak very strongly
against the French émigrés in London and in the United States who display a certain
activity but have not joined the Free French movement’.”” The following spring the
war cabinet rejected Churchill’s proposal to drop the troublesome general. In communi-
cating this decision to Churchill on 23 May, Eden and Atlee dismissed Comert’s concerns
on the grounds that he had ‘a bitter personal prejudice against de Gaulle and will say
almost anything to discredit him’.”® The probable cause of this change of heart was
that the imprisoned leader of the French Socialist Party Leon Blum had come out
firmly in support of de Gaulle the previous spring. This marginalized a London-based
socialist opposition to de Gaulle that had always represented only one strand of left-wing
opinion on the Free French. Four days after the war cabinet’s rebuttal of Churchill’s pro-
posal the National Resistance Council was established, formally uniting the internal
French resistance under de Gaulle’s leadership and further marginalising the
anti-Gaullists of France and La France libre. Yet if de Gaulle eventually emerged

94 ‘Survey Special: Ernest Lindley’s Column’, 13 July 1943, TNA INF1/970. On coverage of France in the
American press more broadly, see Y-M Péréon, L’image de la France dans la presse américaine, 1936-1947
(Brussels 2011), 251-310.

95 ‘W.M. (43) 75 Conclusions, Minute 1: Confidential Annexe’, 23 May 1943, TNA CAB65/38.

96 Letter from Mack to Law, 31 December 1941 in ‘Future of Newspaper France’, TNA FO371/31924.

97 Memorandum to War Cabinet by Anthony Eden, 1 June 1942, TNA CAB/66/25/13.

98 Memorandum to Churchill by Eden and Atlee, 23 May 1943, TNA CAB65/38.



20 Journal of Contemporary History 0(0)

triumphant at the Liberation, this outcome was short-lived and far from inevitable. Nor
did concerns over de Gaulle’s political ambitions simply evaporate as he paraded
down the Champs Elysée in August 1944. By promoting the idea that de Gaulle was a
dictator-in-waiting the French émigré press established what would become a well-worn
trope of anti-Gaullist politics from the Cold War to May ‘68. The fractious politics of
French exile during the Second World War thus helped to shape the terms of political
debate in France long after the end of the war. But anti-Gaullism was only one part of
its legacy in this regard.

In an important essay on the postwar legacies of European exile in London, Martin
Conway has argued that ‘Exile was above all an education in anti-communism for
European socialists’ and that, in this respect, the political culture of the Cold War was
partly rooted in the experience of exile.”® In fact, this experience did not generate an anti-
communist consensus among London-based French socialists,'® but it did help shape the
political culture of French anti-communism during the Cold War. In 1951 Raymond Aron
co-founded Preuves, a monthly French magazine financed by the anti-communist cultural
front the Congress for Cultural Freedom.'®" Not only was the format of this periodical
modelled on that of La France libre; its covert reliance on CIA funding also mirrored
the murky finances of its predecessor.'®> Nor was Aron the only French émigré intellec-
tual to draw on wartime experience to inform their postwar cultural entrepreneurship: in
1948 André Labarthe and Martha Lecoutre capitalized on their association with the
renowned La France libre to establish Constellations, a monthly magazine subsidized
by the French Foreign Ministry and aimed at the Latin American market to maintain
French cultural influence there in the face of the perceived threat to that influence increas-
ingly posed by the United States.'®

Viewed through an international lens too, then, the history of the French émigré
press matters beyond its immediate context in the external French resistance. The
cases of Preuves and Constellations show the history of the French press in wartime
London to have been a significant episode in the pre-history of postwar American
and French cultural diplomacy. With historians of twentieth-century cultural diplomacy
increasingly favouring trans-war temporal frames, the international émigré press in
London during the Second World War could provide a wealth of new source material.
The French examples studied here are especially pertinent to ongoing debates over peri-
odization and the relative influence of state and non-state actors in the operation of

99 M. Conway, ‘Legacies of exile: The exile governments in London during the Second World War and the
politics of post-war Europe’, in M. Conway and J. Gotovitch (eds) Europe in Exile: European Exile
Communities in Britain, 1940-45 (New York 2001), 255-74, 270.

100 D. Klemperer, “The Ideological Crisis of French Socialism, c. 1930 - c. 1950°, unpublished PhD disser-
tation, Queen Mary University of London (forthcoming 2023).

101  N. Stenger, ‘The difficult emergence of an ‘Anti-totalitarian’ journal in post-war France: Preuves and the
congress for cultural freedom’, in G. Scott-Smith and C.A. Lerg (eds) Campaigning Culture and the Global
Cold War: The Journals of the Congress for Cultural Freedom (London 2017), 91-106.

102  On format see R. Aron, Les dernieres années du siécle (Paris 1984), 237; for the CIA connection see
F. Stonor Saunders, Who Paid the Piper? The CIA and the Cultural Cold War (London 1999).

103 T. Cottour, ‘Constellation et Rencontre (1967-1970): Un malentendu fécond’, in F. Vallotton (ed.) Les
Editions Rencontre, 1950-1971 (Lausanne 2004), 137-74.



Stewart 21

cultural diplomacy.'® If governments ultimately decided the fates of papers like France
and La Marseillaise, émigré journalists were nevertheless able to shape the terms of
foreign policy debate within and beyond their host country. Small newspapers ostensibly
directed towards exiled and diasporic populations could exert an influence on international
affairs far greater than their often-meagre circulations might lead us to expect.

Acknowledgements

I am grateful to the organizers and participants at the New York Area French History Seminar and
workshops held at the University of Manchester, the Institut Francais d’Ecosse and the Maison
Francaise d’Oxford, where I first presented various parts of this article. I am particularly grateful
to Professor David Bell, Professor Julian Jackson, Professor Hanna Diamond, Dr Charlotte
Faucher and Dr Andrew W. M. Smith for their comments on earlier versions of the piece.
Thanks also to Dr Helen McCarthy for advice on primary sources, to Dr Luc-André Brunet for
sharing unpublished work on Vichy’s cultural diplomacy in Ireland, and to David Klemperer for
advice regarding the French socialists in wartime London.

ORCID iD
lain Stewart https:/orcid.org/0000-0002-9281-6298

Biographical Note

Iain Stewart teaches modern European history at UCL. A historian of twentieth-century
French intellectual life, his publications include Raymond Aron and Liberal Thought in
the Twentieth Century (Cambridge University Press, 2019) and In Search of the Liberal
Moment: Democracy, Anti-Totalitarianism and Intellectual Politics in France since
1950, which he co-edited with Stephen W. Sawyer (Palgrave, 2016). His current research
projects include a history of the French intellectual presence in Britain during World War
II and a study of Maurice Merleau-Ponty’s place in the history of political thought.

104  For a recent survey of these debates, including on the trans-war perspective, see B. Martin and E. Piller,
‘Cultural diplomacy and Europe’s twenty-year crisis: An introduction’, Contemporary European History, 30
(2021), 149-63.


https://orcid.org/0000-0002-9281-6298
https://orcid.org/0000-0002-9281-6298

	 Acknowledgements


<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /All
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile ()
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Warning
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 5
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness false
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages false
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Average
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages false
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Average
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages false
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Average
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /PDFX1a:2003
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError false
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    33.84000
    33.84000
    33.84000
    33.84000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox false
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    9.00000
    9.00000
    9.00000
    9.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (None)
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /BGR <>
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000500044004600206587686353ef901a8fc7684c976262535370673a548c002000700072006f006f00660065007200208fdb884c9ad88d2891cf62535370300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef653ef5728684c9762537088686a5f548c002000700072006f006f00660065007200204e0a73725f979ad854c18cea7684521753706548679c300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV <>
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020b370c2a4d06cd0d10020d504b9b0d1300020bc0f0020ad50c815ae30c5d0c11c0020ace0d488c9c8b85c0020c778c1c4d560002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken voor kwaliteitsafdrukken op desktopprinters en proofers. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SKY <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /UKR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents for quality printing on desktop printers and proofers.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames false
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks true
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks true
      /AddPageInfo true
      /AddRegMarks false
      /BleedOffset [
        9
        9
        9
        9
      ]
      /ConvertColors /NoConversion
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /NA
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure true
      /IncludeBookmarks true
      /IncludeHyperlinks true
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MarksOffset 6
      /MarksWeight 0.250000
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /NA
      /PageMarksFile /RomanDefault
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /LeaveUntagged
      /UseDocumentBleed false
    >>
    <<
      /AllowImageBreaks true
      /AllowTableBreaks true
      /ExpandPage false
      /HonorBaseURL true
      /HonorRolloverEffect false
      /IgnoreHTMLPageBreaks false
      /IncludeHeaderFooter false
      /MarginOffset [
        0
        0
        0
        0
      ]
      /MetadataAuthor ()
      /MetadataKeywords ()
      /MetadataSubject ()
      /MetadataTitle ()
      /MetricPageSize [
        0
        0
      ]
      /MetricUnit /inch
      /MobileCompatible 0
      /Namespace [
        (Adobe)
        (GoLive)
        (8.0)
      ]
      /OpenZoomToHTMLFontSize false
      /PageOrientation /Portrait
      /RemoveBackground false
      /ShrinkContent true
      /TreatColorsAs /MainMonitorColors
      /UseEmbeddedProfiles false
      /UseHTMLTitleAsMetadata true
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


