
 1 

Only the Wiliest Survive: Media Elites in Post-Soviet Russia and 

their Strategies for Success 

Elisabeth Schimpfössl (SSEES UCL)1 

Ilya Yablokov (University of Leeds)2 

Abstract 

Media managers are key in the relations between, on the one side the authorities, to whom 

they enjoy privileged access, and, on the other side the newsroom, the functioning of which they 

define. Contrary to the popular view, held both in Russia and abroad, that the Kremlin control the 

majority of the country’s media, we argue that media managers have a fair bit of agency and are 

players in their own rights, able to shape their audiences’ attitudes and modify individual as well 

as collective behaviour. To be able to exert this power and not fall from grace they must, however, 

tread a very fine line: they have to demonstrate adekvatnost’ (literally adequacy, but better 

translated as appropriateness, or ‘the right feel for the game’) and demand adekvatnost’ from 

their journalists and editors. Focusing on two dimensions – elite theory and the concept 

of adekvatnost’ – this article analyses the data gleaned from interviews with a range of media 

managers.  

Keywords: media, (self-)censorship, elite, Russia, Kremlin, adekvatnost’ 

Introduction 

In this article we look at media managers through the prism of two distinct dimensions of analysis. 

From the perspective of elite studies – our first dimension – this group is crucial for generating collectively 

held views (e.g. consent to war) and entrenching divisions (e.g. separation and ousting of the political 

opposition, named ‘fifth column’). Adhering to an understanding of power and status close to Weberian 

                                                      
1 Elisabeth Schimpfössl, School of Slavonic and Eastern European Studies, University College London, University 

College London, Gower Street, London, WC1E 6BT. E-mail: e.schimfoessl@ucl.ac.uk. 

2 Ilya Yablokov, School of Languages, Cultures and Societies, University of Leeds, Leeds, LS2 9JT, United Kingdom. 

E-mail: i.yablokov@leeds.ac.uk. 



 2 

traditions, we think of media managers not simply as a group of people who ‘service’ elite interests, but as 

an important part of the elite: even though they lack individual economic control over the media assets they 

manage (unless they are manager and owner in one person), the more powerful of them occupy positions 

that provide them with access to vast resources and power of influence over millions of people.3  

Freedman proposes a definition of media power that refers not simply to specific actors or institutional 

structures but to their interactions; ‘just as power itself is not a tangible property visible only in its exercise, 

media power is best conceived as a relationship between different interests engaged in struggles for a 

range of objectives that include legitimation, influence, control, status and, increasingly, profit.’4 He 

categorizes media elites as part of the ‘power elite’. The US sociologist C. Wright Mills described the ‘power 

elite’ in its original form in the 1950s as consisting of the heights of business, politics and the military, 

stressing the interconnections that allowed elites to combine forces to reign over the rest of the population.5 

Similarly, for our analysis, the structure of relations with other powerful actors are crucial as they contribute 

to stabilizing the power position of media managers. 

In the specific context of Russia, several aspects are crucial. Some media managers have fallen 

because of specific interests around Putin’s cronies (e.g. Irena Lesnevskaia’s REN-TV was taken off by 

Yurii Koval’chuk, a member of a close Putin’s circle of oligarch-friends); others were defeated in clan fights 

(e.g. Svetlana Mironiuk, see article by Vasily Gatov et al in this issue). Another aspect is crucial: as 

Ledeneva elucidated, power relations at the highest levels of Russia’s elites run on informal networks, the 

rules of which are unwritten and yet clear to everybody involved. To stay in, one has to have a ‘feel for the 

game’, a ‘sense of proportion’ and must not misread or ignore sistema’s signals.6 This ‘feel for the game’ 

or a ‘sense of proportion’ (we called this adekvatnost’) within the media system is our second dimension of 

analysis. The notion of adekvatnost’ stems from our previous research into journalist practices in 

                                                      
3 Des Freedman, Media Moguls and Elite Power: PERC Paper Series (London: Goldsmith’s University, 2015), 2; 

Shamus Rahman Khan, “The Sociology of Elites”, Annual Review of Sociology 38 (2012): 361–77. 

4 Des Freedman, The Contradictions of Media Power (London: Bloomsbury, 2014), 3. 

5 Charles Wright Mills, The Power Elite (Oxford: Oxford University Press, 2000). 

6 Alena V. Ledeneva, Can Russia Modernize? Sistema, Power Networks and Informal Governance (Cambridge: 

Cambridge UP, 2015), 113. 



 3 

contemporary Russia.7 Journalists, producers and editors have developed sophisticated mechanisms to 

handle and execute Kremlin policies, without having any clear guidelines to follow and without restricting 

themselves and their own creativity too severely.  

This is despite the fact that the Kremlin increasingly bluntly makes use of the oldest and most direct 

form of media politics: propaganda and control. Castells names two distinct forms of this state intervention: 

(a) the fabrication and diffusion of messages that distort facts and induce misinformation for the purpose of 

advancing state interests; and (b) the censorship of any message deemed to undermine these interests, if 

necessary by criminalizing unfettered communication and prosecuting the media outlet that produced this 

message.8 In reference to Russia, Castells regards self-censorship as the dominating practice of media 

control: people act according to ‘the wise judgment of responsible journalists and, ultimately, of their 

managers, if they want to keep their jobs and preserve their working conditions’.9  

Although there is a lot of truth in Castells’s statements, the practices of how news is produced are far 

more complex than simple censorship and even self-censorship. Even with Putin’s further grip in power in 

his third presidential term, what we see on screen or read in the press by far not only the result of conscious 

subordination, explicit political pressure, interference or fear. Instead, television and journalistic reports 

disclose at least as much, if not more, of a journalist’s/media personality’s tastes and characteristics.  

These individual characteristics, however, are not random or a-historical; they follow a process similar 

to that which Norbert Elias described as a shift over time from where external constraints (Fremdzwänge) 

coerce or impose a specific behaviour towards a state where this behaviour is internalized to an extent that 

they are self-constraints (Selbstzwänge) which have become routinized and quasi automatic.10 The latter 

case was typical for the Soviet Union; first, coercion forced reporters and public activists to suppress their 

thoughts which, later, became the silently accepted normative behaviour in order to get by without trouble.11 

This process was repeated in the new millennium, if not earlier.  

                                                      
7 Elisabeth Schimpfossl and Ilya Yablokov, “Coercion or Conformism? Censorship and self-censorship among 

Russian media personalities and reporters in the 2010s”, Democratizatsiya: The Journal of Post-Soviet 

Democratization 20, no. 2 (2014): 295-312. 

8 Ibid: 264. 

9 Manuel Castells, Communication Power (Oxford: Oxford UP, 2009), 268-277. 

10 Norbert Elias, The Civilizing Process (Oxford: Blackwell, 1982).  

11 Schimpfossl & Yablokov, 2014.  



 4 

Not to have the ‘right instinct’ is usually interpreted as lack of professionalism.12 One could assume 

that there is a certain correlation between being critical of the regime and being perceived as 

‘unprofessional’, while loyalty is associated with professionalism. There can, indeed, sometimes be a 

correlation, but things are usually far more complex. Not to have the ‘right instinct’ internalized, i.e. being 

perceived as ‘unprofessional’, is often exactly the problem of those who try too hard to toe the line. An 

example here are journalists and editors who anxiously try to get things right and, in this process, practice 

too much self-censorship. The problem here is that too much, or the wrong, self-censorship threatens to 

stifle creativity and make media products dull and boring.  

As an embodied ‘feel for the game’, adekvatnost’ is very closely related to a person’s habitus. 

According to Bourdieu, habitus is to be understood as the physical embodiment of cultural capital, deeply 

ingrained habits, trained skills and lasting dispositions that social actors possess due to their life 

experiences.13 They guide people to think, feel and act in determinant ways. Szelényi et al. adapt habitus 

to post-Soviet circumstances where this internalized ‘knowledge’ requires an additional skill: how to 

navigate a rapidly transforming social space and their frequently changing rules of the game.14 Habitus 

cannot be based upon calculus, but involves an unconscious relation to the field they operate in.15 In the 

specific case of media managers, individuals need to have a habitus that allows them to switch fields 

between media and politics and function according to the immanent necessity of the field.  

This study and its empirical data 

Our two analytical dimensions – the elite perspective and adekvatnost’ – come together in the 

research subjects of media managers and editors-in-chief in as much as they; first, are strongly interlinked 

with the power elites; second, set the rules of adekvatnost’ and pass them down; and third, abide by them 

in their own specific way in order to preserve their positions and survive in the challenging environment of 

Russia’s media politics. They adapt these rules to new requirements whenever necessary. This is most 

visible in the heads of the federal television channels: Konstantin Ernst (Channel One), Oleg Dobrodeev 

                                                      
12 Nikolai Svanidze, interview by Elisabeth Schimpfossl, 15 March 2013, Moscow, Russia. 

13 Pierre Bourdieu, Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste (London: Routledge & Kegan Paul 1984). 

14 Ivan Szelényi, Gil Eyal, and Eleanor Townsley, Making Capitalism Without Capitalists. Class Formation and Elite 

Struggles in Post-Communist Central Europe (London: Verso, 1998), 17. 

15 Mike Savage, Elizabeth B. Silva, “Field Analysis in Cultural Sociology”, Cultural Sociology 7, no. 2 (2013): 111-126, 

113.  



 5 

(VGTRK) and Vladimir Kulistikov (NTV). The latter had been replaced in 2015, while the former two media 

managers have been in their positions for 23 and 17 years respectively. In this research, we chose not to 

focus on the three individuals, as their career paths and intertwinement with the Kremlin would make it very 

difficult to dissociate adekvatnost’ from other factors which affected their professional life. Instead, we need 

a wider variety of media managers in order to be able to analytically establish the specific role adekvatnost’ 

plays in their work. In this article, we will examine media managers in their role as producers of adekvatnost’ 

and ask what kind of adekvatnost’ they have to adhere to themselves. We will examine their elite 

interactions in more detail. The main question behind this is: what makes these individuals in elite positions 

in the media survive, succeed and preserve their power positions, despite being exposed to two highly 

aggressive and competitive environments, politics and media?  

We define media managers as both editors-in-chief and directors of media outlets. In most cases, the 

two roles are executed by one person, but not always. Therefore, it might not seem obvious to the media 

managers themselves why they ended up in one group, but from our specific analytical position it makes 

sense: within their media outlet they occupy a position of power and influence, and provide the most crucial 

link between the Kremlin and their editors, producers and journalists.  

Another reason why the media managers themselves might be surprised to find themselves in this 

group is because they are extremely diverse. The sample of media outlets these managers represent is as 

widely drawn as any possible. Our cases cover a broad spectrum, ranging from state-aligned television 

(Channel One) and Kremlin-loyal press (Moskovskii Komsomolets, Metro, Izvestiia) to the outlets which 

support Russian political opposition (Dozhd, Novaia Gazeta, REN TV); from financial newspapers and news 

websites of general interest (Vedomosti, RBK, Lenta) to tabloids (Lifenews). As a result, these individuals 

enjoy very different levels of prestige, power, popularity and influence.  

We conducted semi-structured interviews with the selected media managers. With two exceptions 

(June 2014, February 2015), the interviews were conducted between November 2015 and March 2016 and 

lasted from 45 minutes to 2 hours. They took place primarily in Moscow; one interview was conducted in 

London, one in New York and another three on Skype and via Facebook chat. The interview questionnaire 

was divided into questions on why interviewees think they are successful and what skills and qualities they 

possess, their professional biography, their relationship to the authorities, their management style, their 

view of ethics and the state of Russia’s journalistic community today.  

The most important criterion to count as a successful media manager in this research is 

straightforward: a) to have become one and b) to remain one. To remain in one’s position implies, first of 



 6 

all, not to be removed, but also not to have become worn down and fed up. Konstantin Ernst heads the 

biggest media outlet, Channel One16. Pavel Gusev has been around the longest, owning and editing 

Moskovskii Komsomolets since the early 1980s.17 Aram Gabrelianov is Russia’s king of tabloid18, while 

Dmitrii Muratov has for years staunchly run one of Russia’s very few opposition-oriented newspapers.19 

                                                      
16 Konstantin Ernst, born 1961, is a prominent television and film producer and the director general of Channel One, 

one of the biggest television channels in Russia. Ernst started to work at television in 1988, as an editor of Vzgliad, 

one of the most popular television shows of the perestroika period. In 1995 he became chief producer of the Channel 

One, after its founder Vlad List’ev was assassinated. Parallel to being director general of Channel One since 2001, 

Ernst has co-authored and produced popular television shows and films. Ernst was the author and creative director of 

the opening ceremonies of Eurovision in Moscow in 2009 and the Sochi Winter Olympic Games in 2014. He is 

considered a major and highly influential person in the Russian media market who enjoys close ties with the Kremlin. 

17 Pavel Gusev, born 1949, is the owner and editor-in-chief of the daily Moskovskii Komsomolets. Gusev took his 

position in 1983, which makes him one of the longest-standing media managers in Russia today. He occupied 

several positions in the Central Committee of the Young Communists Movement. After the privatisation of the 

newspaper, Gusev became its single shareholder. He also got control of press distribution networks such as kiosks 

and logistics companies, which allowed him to set up a media empire. In 1991-92 he was briefly the minister of print 

and communication in the Moscow Mayor’s Office. Since then he has been the chair of the Moscow Journalist Union 

and, in 2006, also became a member of the Russian Public Chamber. Despite being critical of the ruling party United 

Russia, Gusev has long become an active Putin supporter. 

18 Aram Gabrelianov, born 1961, is the head of the media holding Newsmedia, which owns several tabloid 

newspapers and websites in Russia. Graduated from the faculty of journalism of the Moscow State University in the 

mid-1980s, Gabrelianov moved to Ul'ianovsk, where he started his first newspaper. He returned to Moscow in the 

mid-1990s, where he opened the tabloid newspaper Zhizn' (Life). The concept of Zhizn' was largely borrowed from 

the British tabloid The Sun. Zhizn' soon became the major Russian tabloid. In 2008 part of the shares of the holding 

was sold to the pro-Kremlin media holding National Media Group. In 2011 Gabrelianov became a managing editor of 

Izvestiia – one of Russia's major daily newspapers. Gabrelianov’s media are known for its loyalist position to the 

Kremlin and often publish leaked and compromising publications about the Kremlin opponents. 

19 Dmitrii Muratov, born 1961, is the editor-of-chief of the oppositional daily Novaia Gazeta. He began his journalistic 

career in Saratov, a city on the Volga, and in 1987 moved to Moscow, where he joined the daily Komsomol’skaia 

Pravda. After a conflict with his editors, he left Komsomol’skaia Pravda and took part in establishing a new daily, the 

Novaia Ezhednevnaia Gazeta, later renamed into Novaia Gazeta. He became its editor-in-chief in 1995. The 

newspaper has frequently published investigations about political machinations among the political leadership and 

the situation in the Northern Caucasus. Several of his journalists were murdered because of their professional 

activity, most famously Anna Politkovskaia. 



 7 

Anna Berezkina heads the free daily Metro from January 2014.20 During the time of the interview, Elizaveta 

Osetinskaia, an established financial journalist, ran the business outlet RBC, and Mikhail Zygar’ was editor-

of-chief of the television channel Dozhd’. The current political situation in Russia is turbulent to an extent 

that even while writing this article heads were rolling. Mikhail Zygar’ left his position as the editor-in-chief 

only shortly after the interview and Elizaveta Osetinskaia21 came under pressure following her coverage of 

the Panama papers, which eventually led to her ousting from RBC in May 2016.22 

Apart from these seven successful media managers who held their positions during the time of the 

interview, we have also talked to four media managers who left (or were made to leave) their posts. Irene 

Lesnevskaia23 and Vladimir Borodin24 have quit the media business, whilst Leonid Bershidsky moved to 

                                                      
20 Anna Berezkina, born 1989, has been the director general of the free daily Metro from January 2014. She is a 

daughter of the billionaire and CEO of ESN Media Holding Grigorii Berezkin.  

21 Elizaveta Osetinskaia, born 1977, was since editor-in-chief at RBK Media Holding from 2013 to May 2016 In the 

1990s she worked as a journalist at RBC, Segodnia daily and the weekly Itogi. From 1999 onwards, she worked at 

financial daily Vedomosti, the editor-in-chief of which she became in 2005. From 2011 to 2013 she was head of 

Russian Forbes. 

22 Neil MacFarquhar, “Removal of Top Editors Signals Trouble for Independent Russian Paper”, New York 

Times, 13 May 2016, available at http://www.nytimes.com/2016/05/14/world/europe/removal-of-top-

editors-signals-trouble-for-independent-russian-paper.html?_r=1, accessed 20 July 2016. 

23 Irena Lesnevskaia, born 1942, worked in Soviet television from the 1960s onwards, first as editor and then as 

assistant director. In 1991, together with her son, she set up REN TV, Russia’s first independent television production 

company, becoming president in 1997. She was one of the co-founders of the Public Russian Television (later 

Channel One). In 2005 Yurii Koval’chuk, Putin's close oligarch and head of National Media Group, bought her shares 

in REN TV consequently pushing her out of the media business. In 2006 she founded the weekly magazine The New 

Times – one of the few media outlets highly critical of the Russian political regime. She has been its editor-in-chief 

since its foundation until 2009. 

24 Vladimir Borodin, born 1975, was from September 2004 to November 2005 editor-in-chief of the daily Izvestiia. He 

started his career in 1996 at Izvestiia as a journalist covering regional politics. In 1999 he became executive editor of 

Izvestiia. After publishing a special issue about the 2004 Beslan tragedy, Izvesiia's editor-in-chief Raf Shakirov was 

fired and replaced by Borodin. Borodin himself lost his job in November 2005 for publishing a critical report on the 

People's Unity Day, a major nation-building initiative of the Kremlin in the 2000s. From 2006 to 2010 Borodin worked 

as a senior manager in the media holding Promsviazmedia which owned several newspapers (Trud, Argumenty i 

Fakty). He left media in 2010. 



 8 

Germany where he now writes op-eds for Bloomberg.25 The only exception here is Galina Timchenko who 

was ousted from her position as editor-in chief of Lenta in 2014, but currently is again a media manager – 

she is a director general of a new media outlet set up in Riga.26 

In the first part of the article, we will examine intra-elite relations. The second part will look at 

adekvatnost’, how it is perceived and shaped by the Russian media managers and how they relate to 

professional guidelines. In the conclusion we will discuss which aspects are crucial for a media manager’s 

survival in present-day Russia. 

Intra-elite relations 

Power networks are paramount wherever money is not accepted as a mean of exchange.27 The main 

resource required to partake in these networks is symbolic capital, gained through one’s position within the 

system, as well as the social skills to fit in and be accepted by the networks’ most powerful players. One 

media manager, Aleksei Venediktov, co-owner and editor-in-chief of the radio station The Echo of Moscow, 

euphemistically calls this socializing, which is crucial for everybody’s survival, ‘to share a bottle of 

whiskey’.28 In 2014, in a conflict with the senior management of Gazprom Media, which owns his radio 

                                                      
25 Leonid Bershidsky, born 1971, is the founder and former editor-in-chief of several magazines and news websites. 

At the beginning of the 1990s was a Moscow correspondent of The Philadelphia Inquirer and The Moscow Times. In 

1999 he became editor-in-chief of a financial daily Vedomosti. In 2002-2003 Bershidsky did an MBA in France. Upon 

return to Russia he became senior manager at Axel Springer Russia publishing house launching Russian Forbes and 

Russian Newsweek. From 2009 till 2011 he was editor-in-chief of the website Slon. In 2011 Bershidsky moved to 

Ukraine where he founded and managed several media outlets, including the Ukrainian version of Forbes magazine. 

Since 2014 has lived in Germany, writing for Bloomberg.  

26 Galina Timchenko, born 1962, was from 2004 to 2014 editor-in-chief of the news website Lenta. She started her 

career at the Kommersant’ publishing house in 1997 and joined Lenta in 1999. In 2014 Lenta became the most 

popular news source on the Russian Internet and one of the most popular news sources in Europe. In 2013, amidst 

the violence in Ukraine, 1.5 billion people visited the website which published critical articles about Russia’s 

involvement in the conflict. In March 2014 Aleksandr Mamut, the owner of Lenta, fired Timchenko. According to her, 

this move was politically motivated. As a sign of protest the majority of her staff members left the company. 

27 Alena V. Ledeneva, Russia’s Economy of Favours: Blat, Networking and Informal Exchange (Cambridge UP, 

2008),180. 

28 “Venediktov: kogda ia prishel s viskarem, vse dogovorennosti uzhe byli, a Gromov prishel pozzhe”, TV Rain, 25 

December 2012, available at 



 9 

station, he probably only managed to survive because he was wily enough to convince high-ranking 

bureaucrats of his loyalty.29 To do so and, more importantly, to get away with it, informal social connections 

to powerful individuals were key.  

Relations between media managers and the Kremlin 

The Kremlin possesses vastly superior power compared to the media managers and yet seeks good 

relations with them. Given the influence media in Russia have on sustaining public support for Kremlin 

policies, keeping a stable relationship is in the interest of the both sides. Russia’s media managers have 

become acutely aware of this and often are keen to get involved in politics; for example, via governing 

bodies such as the Public Chamber or supervisory boards of ministries. Even if the role of these bodies in 

the Russian political system is merely symbolic, it nevertheless gives them opportunity to cultivate crucial 

networks, maintain good relations with one’s peers and, more importantly, with key players in the Kremlin.30 

Power networks are to a large part invisible to the public, but once rumours about them appear in 

social media, interview statements and commentaries, they are quickly rendered subject to scrutiny, 

suspicion and speculations.31 Most widely discussed by academics and observers of Russia are the 

notorious weekly meetings between important editors-in-chief, heads of the most important television 

channels and Kremlin officials.32 Although the practice of organizing regular meetings between high-ranking 

politicians and media managers/high-profile journalists is clearly not a Russian invention, but takes place 

throughout the world, in Russia they have a specific agenda.33 Initially, these meetings had very practical 

                                                      
https://tvrain.ru/teleshow/harddaysnight/venediktov_kogda_ja_priehal_s_viskarem_vse_dogovorennosti_uzhe_byli_a

_gromov_prishel_pozzhe-334737/, accessed 26 April 2016. 

29 Kseniia Sokolova, “Aleksei Venediktov: Ia khodiachii mertvets”, Snob, 22 August 2015, available at 

https://snob.ru/selected/entry/96814?v=1460202165, accessed 26 April 2016. 

30 For example, Alexei Venediktov sits on the Supervisory Board of the Ministry of Internal Affairs.  

31 Freedman, “Media Moguls and Elite Power”, 5. 

32 Joshua Yaffa, “Putin’s Master of Ceremonies”, New Yorker, 5 February 2014, available at 

http://www.newyorker.com/news/news-desk/putins-master-of-ceremonies, accessed 26 April 2016; Tina Burrett, 

Television and Presidential Power in Putin’s Russia (London: Routledge, 2010), 75-80. 

33 Paul Farhi, “White House background briefings: Good journalism or anonymous government spin?”, Washington 

Post, 7 November 2014, available at https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/white-house-background-

briefings-good-journalism-or-anonymous-government-spin/2014/11/06/c4a45b58-65d3-11e4-836c-

83bc4f26eb67_story.html, accessed 7 December 2016. 



 10 

reasons. A media analyst, Vasily Gatov, remembers that the so-called ‘Friday meetings’ with bureaucrats 

and media managers started in summer 1996.34 They served to assist editorials to prepare the coverage 

of Kremlin affairs. With the rise of Putin, his aides bolstered these resources and the meetings changed 

their character, gradually gaining control over the media outlets. From the very few accounts there are, we 

can assume that the Kremlin uses these meetings to lay out their agenda and provide the media managers 

with guidelines of how to cover certain events.  

The rumours around these meetings have become so numerous and mysterious that, in response, 

those involved in them usually play them down. Ernst describes them as a mere routine exercise:  

Representatives of the president and the Prime Minister as well as some ministers read out the 

event plan for the coming week. There is nothing secretive or special about these meetings. It’s 

like: in three days the president will fly to abc, where there will be a meeting with xyz. This helps us 

get organized; buy flight tickets, send people there, book hotels, etc.35  

Whether Ernst’s account is truthful or not, what these meetings certainly do is provide media 

managers with the chance to build up social capital in the form of relationships and connections to influential 

and powerful individuals, de facto becoming part of those networks, thereby gaining and sustaining 

symbolic status and prestige themselves. 

Ernst is the secret idol of almost the entire journalist community, whether Kremlin-loyal or 

oppositionist. He sets the standards for creativity and professionalism. Gatov ascribes to Ernst exceptional 

talent and admiringly talks about his ability to manage several tasks simultaneously, with unambiguous 

division between himself, his relations and financial issues.36 The most hard-nosed staunch oppositionists 

tend to forgive Ernst any propaganda act Ernst has committed in his news reporting: even though 

Lesnevskaia was deprived of her own channel by the authorities – pretty much the opposite to what has 

ever happened to Ernst – she identifies with him: ‘Kostia is confronted with the same type of conflict as I 

am’, says Lesnevskaia. She admits that he runs propaganda on the channel. However, this gives him the 

leeway to show figures who some in the Kremlin might consider controversial. ‘The films he shows at night-

                                                      
34 Vasily Gatov, Putin, Maria Ivanovna from Ivanovo and Ukrainians on the Telly (London: The Henry Jackson 

Society, February 2015), 4. 

35 Konstantin Ernst, interview by Elisabeth Schimpfossl, 13 March 2016, Moscow, Russia. 

36 Vasily Gatov, interview by Ilya Yablokov, 10 February 2016, Facebook.  



 11 

time! These art-house movies and documentaries speak about Kostia; he chooses the best of the best and 

of the best quality possible’.37 

The editor-in-chief of Novaia Gazeta, Dmitrii Muratov, also boasts his friendship with Ernst: ‘You won’t 

believe it, but I’m good friends with Kostia. Kostia Ernst’. Muratov admits that not everything his friend does 

is always correct. He refers to a infamous incident which happened during the Ukrainian crisis: A Channel 

One report from summer 2014 showed a woman who told the story of a three-year-old boy who she 

witnessed to have been crucified in a showcase by the Ukrainian army. This story later turned out to be a 

fake presented by an actress38. ‘True, he does this news about the crucified boy”, Muratov admits, “but 

that’s not the main thing in his life. He does absolutely fantastic documentaries’.39 

Relations such as these are an indicator of how friendly interactions define the environment of media 

managers’ world. The participants of friendship networks usually exhibit a similar habitus, which makes 

them be perceived as ‘one of us’ (svoi).40 Habitus develops over time.41 Generation and social environments 

in Soviet times could make people compatible in their habitus, even if their political views and approach to 

work sharply diverge. Both Ernst’s and Muratov’s biographies hail from intelligentsia families. Their 

educational careers were shaped by their studies at Moscow State University. Perestroika opened the door 

to a rapidly changing media environment. 

Inclusion into media managers networks 

Muratov himself is an interesting case; even though he heads one of the most oppositional 

newspapers he is considered by his peers, among them very regime-loyal ones, as a friend and vice versa: 

There are several editors-in-chief I respect a lot. Pasha Gusev and Vladislav Fronin (editor in chief 

of Rossiiskaia Gazeta, the official newspaper of the Russian government) are among them. I’m 

friends with Volodia Sungorkin (editor in chief of a popular tabloid-like weekly). I can’t read his 

paper, Komsomol’skaia Pravda, for the same reason as I can’t watch [the Putin propagandist 

                                                      
37 Irena Lesnevskaia, interview by Elisabeth Schimpfossl, 14 June 2014, Moscow, Russia.  

38 Anna Nemtseva, “There’s No Evidence the Ukrainian Army Crucified a Child in Slovyansk”, Daily Beast, 15 July 

2014, available at http://www.thedailybeast.com/articles/2014/07/15/there-s-no-evidence-the-ukrainian-army-

crucified-a-child-in-slovyansk.html, accessed 10 September 2016. 

39 Ibid. 

40 Ledeneva, Can Russia Modernize?, 61. 

41 Pierre Bourdieu, Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste (London: Routledge, 1984). 



 12 

Dmitrii] Kiselev (presenter at Vesti Nedeli and head of Russia Today media holding). But I know 

Sungorkin as a person and we are friends.42 

Social, semi-formal or informal interaction are part and parcel of what it means for media managers 

to act appropriately in their roles, that is, of being adekvatno. Just like media elites around the globe, 

Russia’s media managers have their own rituals of how to negotiate common ground and differences. 

Where there are opposing political views or conflicts of interest, friendly interactions become especially 

important as a sign of reliability and professionalism. According to Ernst, his colleagues let their guards 

down when among their peers and express opinions quite similar to his own:  

When the major media managers sit in a restaurant together, they are always very honest 

with one another. Often they say very different things from what they say in public. It’s 

predominantly smart people who understand how the world works. Which is why I hardly ever have 

problems with my colleagues.43 

These informal operations are usually hidden to researchers; however, some of our interviewees 

alluded to them. What has become obvious is that a shared set of values is crucial for participants to be 

accepted into these exclusive, closed networks. The nucleus of these circles is dominated by people 

(predominantly men) born in the 1960s; that is Ernst’s and Muratov’s generation. Despite their different 

paths in post-Soviet Russia, they still speak a common language and share similar memories of the past; 

endless debates within closed Soviet intelligentsia friendship circles in narrow, cigarette smoked filled 

kitchens till the small hours of the morning about philosophy, repression, liberal freedoms and, most 

importantly, Russia’s fate, past and future.44  

Exclusion from media managers networks  

Aram Gabrelianov, the head of the media holding Lifenews, appears to be excluded from higher 

media circles ‘Lifenews is a low-budget propaganda tool’, one of our media managers remarked 

sneeringly.45 Despite holding a degree from Moscow State University, back then the most prestigious place 

                                                      
42 Dmitrii Muratov, interview by Elisabeth Schimpfossl, 15 February 2016, Moscow, Russia. 

43 Konstantin Ernst, interview by Elisabeth Schimpfossl. 

44 Petr Vail’, Aleksandr Genis, 60-e: Mir sovetskogo cheloveka (Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie), 180. 

45 Dmitrii Muratov, interview by Elisabeth Schimpfossl. 



 13 

to study and, more importantly, despite the success his media holding Newsmedia, Gabrelianov has 

remained an outcast within the Russian community of media managers.  

Historically, the fact that he left a prestigious Moscow community after graduation to move to the 

province and then come back did not help his integration to the higher media circles back in the 1990s. He 

chose a different path: being extraordinarily loyal and subservient to Putin. This subservience requires, 

among other things, to bash the opposition whenever possible and, more crucially, never say a negative 

word about Putin.46 However, this did not help him either. Gabrelianov seems to be aware of his lack of 

reputation among his peers: ‘I haven’t got any friends there to be honest. Anyway, the media business is 

like a nuclear war’.47 The low regard of tabloid press held by most of media managers undermines his 

position further.  

In his pursuit to increase his status he took over Izvestiia – one of the most prominent and respectful 

newspapers, which was a very prestigious media outlet throughout the Soviet period too. However, when 

Gabrelianov attempted to merge the editorial team of the daily with the tabloid’s editorial team, this caused 

much consternation. The former Izvestiia editor-in-chief was not prepared to work together with the tabloid’s 

journalists and left the newspaper.48 Gabrelianov’s contract ran out in 2016 and was not renewed. It is 

assumed that the decision not to renew his contract is related to the fact that he tried to run Izvestiia in the 

same style as he has ran his tabloid.49  

Inclusion to, and exclusion from, Kremlin-hosted gatherings 

To be part of the community of higher media managers circles requires from the individual to read 

the signs sent by the Kremlin correctly. Whether a media manager is in the Kremlin’s good books is 

                                                      
46 “Aram Gabrelianov: ‘Putin – papa natsii, pred”iavit’ emu nichego nel’zia’”, Openspace, 11 July 2011, available at 

http://os.colta.ru/media/paper/details/23555/page1/, accessed 26 April 2016. 

47 Aram Gabrelianov, interview by Elisabeth Schimpfossl, 16 February 2016, Moscow, Russia. 

48 “U Izvestii snova izmenitsia glavnyi redaktor” Lenta, 4 December 2013, available at 

https://lenta.ru/news/2013/12/04/izvestia/, accessed 26 April 2016. 

49 Mikhail Rubin, Elizaveta Surganova, ‘Aram Gabrelianov perestanet upravliat’ “Izvestiiami”’, RBC, 4 February 2016, 

available at http://www.rbc.ru/technology_and_media/04/02/2016/56a919df9a794726ebfd75b9, accessed 26 April 

2016. 



 14 

apparent by how often they are invited to official meetings with Putin. Just prior to our interview with Gusev, 

Putin had hosted a major meeting with leading media managers.50  

Generally, Gusev presents himself as an independent element in the Russian media system and 

demonstrates that he can judge for himself where to go, whom to meet and what articles to run. ‘Nobody 

would ever dare to pressurize me’, Gusev assures us. ‘They know very well that that’s pointless. Still, he 

perceives invitations from the Kremlin as a sign of respect. ‘Last night I met Putin’, Gusev is visibly proud. 

‘I told him directly that many of the latest amendments to the media legislation are not good at all. I told him 

personally that the presidential administration doesn’t do things right in the media sphere’.51 Gusev has the 

ideal habitus to feel comfortable in these meetings and to be perceived as good company, and yet he has 

to negotiate his interests carefully. The first indicators of the Kremlins’ waning affection are reminiscent of 

Stalin’s ritualistic method of excommunicating selected members of his entourage: instead of an open 

conflict, they get quietly side-lined. Gusev has personally been at the receiving end of this tactic: ‘They 

might “forget” about you when they compile their guests lists, or not find time when you want to meet up 

with them to discuss an important issue.’52 

Gabrelianov was not present at this meeting and, furthermore, was not even aware of it despite the 

fact that he manages the assets of Izvestiia. This seems odd, given that even Putin-critical Muratov was 

invited. ‘Three days ago we were in Novoogarёvo at Putin’s residence’, he refers to the same dinner as 

Gusev above. ‘It was a dinner for us editors-in-chief and for some state officials. It’s important to attend if 

you want to get heard’.53 

Why does the Kremlin prioritize the opposition newspaper editor Muratov over Kremlin-loyal 

Gabrelianov? The common explanation for the Kremlin’s quiet endurance of Muratov is because his 

newspaper is read only by a small number of people who are critical of Putin anyway.54 In contrast to that, 

Gabrelianov’s audience comes from the large majority of the Russian population who form the basis of 

                                                      
50 This was confirmed by several of our interviewees: Dmitrii Muratov and Elizaveta Osetinskaia, interview by 

Elisabeth Schimpfossl, 24 February 2016, Moscow, Russia. 

51 Pavel Gusev, interview by Elisabeth Schimpfossl, 5 February 2016, Moscow, Russia. 

52 Ibid. 

53 Dmitrii Muratov, interview by Elisabeth Schimpfossl. 

54 Luke Harding, Expelled: A Journalist’s Descent into the Russian Mafia State (London: Palgrave, 2012), 111. 



 15 

support for Putin’s regime.55 Novaia Gazeta serves as a fig leaf the Kremlin can refer to when justifying that 

there is free speech in Russia. Albeit critical of Putin, Muratov is in some respects more predictable than 

the Putin-admirer Gabrelianov. First, Muratov works very thoroughly and has proven that he is ready to 

abide by unwritten rules set up throughout the years of mutual cooperation with the authorities, which has 

helped protect the newspaper from potential attacks from the Kremlin. Gabrelianov, in turn, is far less 

concerned about thoroughness. His main aim is to be the first, which implies making mistakes – a risk for 

the Kremlin. Women and children of leading Russian politicians are taboo topics for Muratov, which gives 

Putin some peace from rumours around his supposed daughters and lovers.56 Gabrelianov obeys these 

informal rules too with regards to Putin, but he occasionally rants against politicians and bureaucrats. These 

rants can be very erratic and, more importantly, quite painful for the authorities. Muratov is in his own way 

more reliable – a quality which is confirmed by his habitus: in his mentality, social behaviour and culture he 

is on the same wavelength and ‘one of them’. 

A few other media managers we have interviewed dropped out of this community. Although they were 

friends with some of their colleagues at the time they were heading their media outlets, they nevertheless 

did not fit in. They found it difficult to warm to the Kremlin officials and vice versa; they are too different in 

their culture and mentality. Timchenko nevertheless accepted invitations by the Kremlin once in a while 

(‘because to be invited means that you are someone, but if you don’t show your face, you are a nobody to 

your colleagues’); but she and the Kremlin people never grew on each other.57 This was even more true 

for Borodin who always felt like an outsider at these meetings, which, he says, reminded him of Communist 

Party congresses where several back row seats were allocated to fig leaves to indicate the diversity of the 

Party, whilst the policies were defined by a handful of powerful bureaucrats in the Central Committee.58 

They stopped going.  

                                                      
55 A recent example shows how serious Muratov is about his own principles. When Novaia Gazeta’s chief 

investigative correspondent Sergei Kanev wrote a piece on the life of Vladimir Putin’s eldest daughter Maria, it was 

published not by Muratov, but in a competitive magazine, The New Times. Sergei Kanev, “Pervaia doch’ strany”, New 

Times, 1 February, 2016, available at http://newtimes.ru/articles/detail/107214, accessed 26 April 2016.  

56 Roman Badanin et al, “Rassledovanie RBK: kto stoit  za rasshireniem MGU”, RBC, 28 January 2015,  available at 

http://www.rbc.ru/investigation/business/28/01/2015/54c8b4659a794730dbef8851, accessed 26 April 2016.  

57 Galina Timchenko, interview by Ilya Yablokov, 14 February, 2016, Skype.  

58 Vladimir Borodin, interview by Ilya Yablokov, 25 January, 2016, New York, USA.  



 16 

As a rule, developing good relations both with the Kremlin and other media managers is essential to 

preserve one’s position and increase one’s individual power. A high level of social capital can in moments 

of crisis even be about survival. Being well acquainted with many of his media managers-peers, Muratov 

is confident that he can rely on their common sense to the extent that if ‘they had to choose between 

pressing the red button [Muratov’s death] and the green button, they would choose the green one; even 

those of them who have different views on life’.59 However, if someone lacks sufficient social capital as well 

as status, as does Gabrelianov, things risk developing differently.  

Media managers on adekvatnost’: editorial guidelines 

‘Adekvatnost’ is in some respects the most normal self-censorship’, Timchenko states, thus reiterating 

Castells’ argument of being determined by ‘the wise judgment of responsible journalists’.60 Developing the 

concept of adekvatnost’, we, however, seek to derive at a more nuanced analysis. In contrast to self-

censorship, adekvatnost’ is not triggered by a fear of coercive consequences. On the contrary, it is 

perceived as a virtue rather than a limitation and as a key to success. Based on their professional 

experience, the media managers we have interviewed have worked out sophisticated practices which allow 

them to get on with their work unhindered by the current controversial political climate. Their proximity to 

the authorities helps them sense what is appropriate to cover in the news and how to provide this coverage.  

One aspect of adekvatnost’ is how media managers relate to the importance of guidelines in the day-

to-day work of the newsrooms. Previously we stated that on state-owned or state-aligned channels there 

are no guidelines or blacklists used which help journalists perform their work. Instead, journalists and 

editors follow their ‘instincts’ to provide a news coverage which is considered appropriate and which tows 

the current political line. The closer a media outlet is to the Kremlin and the more loyal it is, the less 

transparent and consistent are its informal guidelines with regard to how to cover news because they have 

to adapt to the Kremlin policies – and those are in constant flux.  

Back in the 1990s, when the Russian media were trying to emulate western media companies’ 

methods, having written guidelines was a fashionable detail. It was so very different to the lawlessness 

around them, which rendered many written contracts worthless pieces of paper. It was also something 

intrinsically ‘Western’, quite contrary to the inherent suspicion of written rules, codes and contracts which 

                                                      
59 Dmitrii Muratov, interview by Elisabeth Schimpfossl.  

60 Galina Timchenko, interview by Ilya Yablokov. 



 17 

is historically rooted in Russian culture. Yury Lotman locates this suspicion in Russian medieval culture: 

whereas in Western Europe concluding a contract was a stigma-free activity without risking any offence, in 

Russian culture contracts were seen as the last resort, to be concluded with no one better than ‘the devil’. 

In other words, where there was trust, no contract was needed, conversely where there was a contract, 

there was suspicion. Thus, in Russia a contract was often meaningless and could be easily dismissed, 

while, at the same time, in Western Europe the contract was sacred and the acceptance of it shared by 

society.61  

Editors-in-chief with a self-perception as being modern and Western adopted guidelines in the second 

half of the 1990s. ‘Dogma’, the code of practice of Vedomosti, was one of the first guidelines to be 

introduced in a post-Soviet media outlet. The rules specified, among other things, that journalists must not 

take bribes from newsmakers, they should use several opposing sources to provide a full picture of an 

event, they must state the source of information and articles should be clearly structured.62 Leonid 

Bershidsky, its co-author, told us in an interview what their basic motivation was: ‘We wanted the paper to 

be different from all the others, so we put all the differentiation points in this document.’63 Other media outlet 

followed suit; many never bothered. Soon the idea seemed obsolete. When, with Putin’s consolidation in 

power, the media became increasingly controlled, following written-down guidelines became increasingly 

difficult, if not unfitting to editorial life. They inflicted constraints on the outlet’s ability to switch strategy and 

line of argument if need be and adapt it to the latest Kremlin policies and its frequent changes.  

Ernst’s approach shows the ways Kremlin-loyal media managers have handled their tasks. In the 

interview with us in 2016, the Channel One boss does not think that there is any point in writing things 

down: 

                                                      
61 Yuri Lotman, Vnutri mysliashchikh mirov: Chelovek-Tekst-Semiosfera-Istoriia (Moscow: Iazyki russkoi kul’tury, 

1996), 358-362 

62 “Dogma gazety ‘Vedomosti’”, 1 January 2001, Bookmate, n.d. available at https://bookmate.com/reader/bvYZ9a2K, 

accessed 3 June 2016. 

63 Within the media outlet, ‘dogma’ was powerful: the Vedomosti journalists’ island status made them weld together; 

they grew into a group of close colleagues with a similar motivation. Bershidsky maintains that this is partly true even 

today: ‘It was a strong value statement, almost like, you know, the rules of a monastic order. That has a certain 

appeal to people, being part of a certain club with very strict rules.’ Leonid Bershidsky, interview by Elisabeth 

Schimpfossl, 12 February 2015, Facebook. 



 18 

You know, I have worked here for 20 years and we have got nothing written down. Everybody 

knows the rules. If not from the beginning, they will learn them empirically. We’ve had some people 

who didn’t obey the rules and we had to sack them. Of all the people I’ve sacked, nobody would 

have ever asked where the rules they had broken were written down. They knew anyway that they 

did wrong. What did they do? They behaved unethically; they had offended someone or acted in a 

way that risks litigation against us.64  

For Ernst, there cannot be any open question: ‘We don’t need to have written down that people 

shouldn’t piss and shit onto the street; everybody knows it’.65 As roguish and rough as this might sound, it 

does make sense in the context of Channel One, whose importance obliges the editors to be particularly 

careful in their approach to news coverage; less in terms of getting the facts right, but more in terms of 

getting things right for the Kremlin. Written-down guidelines would become a huge obstacle when the 

channel has to quickly react to a U-turn imposed by the Kremlin. Channel One journalists’ adekvatnost’ 

means that they are fine-tuned to respond to rapid changes whenever necessary.  

Gusev explains the lack of written guidelines at Moskovskii Komsomolets with the excuse that rules, 

including an ethics code of practice, are clearly set down in every employment contract. Gusev adds: ‘As I 

am the editor-in-chief, I am the chief guideline.’66 Here yet another mechanism is revealed which 

characterizes all the media managers: an urge to control as many processes as possible. Gusev checks 

all articles which can potentially cause conflicts with the authorities himself before they get published: ‘I 

read all the more sensitive material because it’s so tricky to predict how they will respond. Okay, we all 

know that Putin’s children are a taboo topic. But apart from that it’s impossible to tell. Wherever I am – in 

the US, in Africa, in Europe – I always read the tricky stuff first’.67  

Gusev promotes an image of himself of being a political liberal who has never kowtowed to the 

Kremlin. He occasionally publishes biting material against politicians of all levels of authority, from a local 

council up to the government. All the same he would not have survived that long if he did not know exactly 

how to play the game. One moment here has been his flexibility to adapt to, and compromise with, the 

Kremlin’s demands. When way to do so is to hold back with strong statements of political nature which 

                                                      
64 Konstantin Ernst, interview by Elisabeth Schimpfossl.  

65 Ibid. 

66 Pavel Gusev, interview by Elisabeth Schimpfossl. 

67 Ibid.  



 19 

could backfire in the future (‘I never openly express my political views’.68) Gusev justifies his refusal to 

express himself politically by referring to principles of ‘neutrality’: ‘I think that an editor-in-chief of a daily of 

general interest must refrain from voicing his individual political views and political preferences...The paper 

can articulate opinions, I as editor-in-chief can’t; I should remain neutral. There is one more important 

principle: not to trigger criticism’.69 

Having a written-down code of practice is one of the signs which differentiates independent and non-

state-aligned media in Russia. Lenta during Timchenko’s time followed guidelines called ‘manual’.70 

Osetinskaia, upon arrival at RBC in 2014, also established guidelines71, and so did Zygar’ for the staff of 

the television channel Dozhd’.72 As bizarre as it might appear, guidelines are a way to attract a loyal 

audience. While state-owned or state-aligned channels receive funds from the state or state-allied 

corporations, non-state-aligned media do not receive state subsidies, which forces them to secure funds 

through audience numbers. Having guidelines gives them the appearance of being more professional, 

which can help them bind a loyal audience to them, particularly young, urban audiences. 

Having said that, the benefits of guidelines go beyond the promotion of material interests and care of 

image. Given its specific profile (being independent, doing investigative journalism and promoting views 

divergent from, and critical of, the Kremlin), Novaia Gazeta was forced to work out particularly thorough, 

strict and transparent guidelines. Moreover, since the foundation of the newspaper eight journalists have 

been assassinated, which made its editor-in-chief principally concerned about security of his staff. ‘No 

material is worth risking the life of a journalist… Thank God over the last seven years we have learned how 

to assess and analyse a situation so that we have managed to avoid losing more precious lives’.73 Nobody 

else works as exemplarily as Muratov does:  

Before the publication of an investigation we ask the main actors of the story to comment on the 

material. We don’t publish any investigation without sending a request beforehand to those who 

                                                      
68 Pavel Gusev, interview by Elisabeth Schimpfossl. 

69 Ibid.  

70 Galina Timchenko, interview by Ilya Yablokov. 

71 Elizaveta Osetinskaia, “Piat’ printsipov raboty RBK”, Zhourdom, 24 January 2014, available at 

http://jourdom.ru/news/45204, accessed 26 April 2016.  

72 Mikhail Zygar’, interview by Elisabeth Schimpfossl, 30 November 2015, London, United Kingdom.  

73 Dmitrii Muratov, interview by Elisabeth Schimpfossl. 



 20 

will feature in it. This is our most important ethical principle. We give them the right to reply. After 

all, we are not the almighty, but simple journalists. Those people are rich, powerful and often armed 

to the teeth.74 

This thorough extra work has at least three benefits for Muratov. First, he mitigates the risk being 

sued. Second, his audience does appreciate qualitative investigative work. Third, and most importantly, it 

makes him predictable to the authorities, which ensures peaceful relations with them, despite Muratov’s 

oppositional stances.  

Conclusion 

Power structures are relational and depend on intense interaction between different elite groups. 

Following Freedman, who draws attention to intra-elite interaction, we looked at media managers as elites, 

their relation to the Kremlin and their relationships amongst one another. To partake in both types of 

relationship is paramount for individuals to strengthen their position.  

Russia’s media managers’ close connections to the authorities, and their informal subordination to 

them, make them an integral element of the Russian regime. Being the lynchpin between the offices in the 

presidential administration, the newsrooms and the millions of living rooms across the country that they 

influence, they know how to play the game; the rules for which were partly set by the sistema, the informal 

governing system of Putin’s Russia. One important aspect of media managers’ adekvatnost’ is to maintain 

good relations with the authorities. They themselves have also contributed to how the sistema runs. Some 

our interviewees have shown exceptional flexibility, ‘correctly’ navigating permanently changing political 

environments. They have led their media outlets from the first years of post-Soviet Russia, some even from 

the late Soviet period, weathering the most radical changes from the Soviet communist system, the Yeltsin 

years turbulences, through to Putin’s growing authoritarianism.  

In contemporary Russia the success of media managers depends on how loyal they have been to 

the Kremlin and how decisive their role has been in manufacturing consensual attitudes towards the current 

regime. Notwithstanding this, less loyal ones also have the opportunity to preserve their position providing 

that they, like the loyal ones, abide by specific informal and unwritten rules of adekvatnost’. Consequently, 

they are the beacons that guide the rest how to successfully apply adekvatnost’ principles in practice. 

Important platforms for the demonstration of adekvatnost’ are meetings with Kremlin bureaucrats, which 

                                                      
74 Ibid.  



 21 

not only provide an access to important decision makers in the country, but also significantly increase the 

status and prestige of the media managers. This, in turn, helps them to be accepted by the networks’ most 

powerful players; and staying in these ranks indicates that the manager abides by the rules of adekvatnost’ 

accepted by the sistema. 

For the Kremlin this networking is equally beneficial. In this way they can keep their hands on the 

pulse of the media and ensure their control over them. For this purpose the Kremlin has fostered regular 

meetings with the senior media management of important outlets. It is true that meetings between high-

ranking bureaucrats and media managers/high-profile journalists exist all over the world and governments 

are keen on influencing media products. What is, however, specific in the Russian case is that these kinds 

of meetings are frequently acknowledged in public, treated as the norm, and are regarded as a basic and 

fundamental professional skill.  

As for the personal connections between media managers, we have encountered two major attitudes. 

The first is that elites want to be sure that their peers are reliable and speak the same language. Trust is 

created more easily where individuals share the same or a similar habitus. Even though their political views 

and approach to work sharply diverge and their media outlets treat the Kremlin policies very differently, 

Muratov and Ernst are compatible in their habitus, and in personal life they can enjoy each other’s company. 

They grew up in similar environments at a similar period in time with similar values. This also explains why 

Gabrelianov is excluded from both types of elite networks. The tabloid king occupies the negative end of 

the spectrum of Russian media managers; being a pariah amongst Russian media managers despite his 

ultimate loyalty to Vladimir Putin. He does not fit in and he is not someone other media managers are keen 

to socialize with.  

The outlined principles and the interaction between the media elite and the political elite may be 

illustrated by the recent case of the ousted management of RBC. The former editor-in-chief, Elizaveta 

Osetinskaia, has been capable of socializing with the country’s most powerful business and political elites, 

at the same time as being one of the most respectful media managers of the young generation. However, 

her elite interaction was not efficient enough for her to survive in the controversial environment of Russian 

politics. In addition to that, to survive, Osetinskaia should have made sure that all RBC investigations were 

backed very strongly by the members of Putin’s elite. Yet such support was impossible to secure as RBC 

were targeting Putin and his family – the threshold one simply must not cross in Russia. In contrast to 

Muratov, whose media outlet can risk publishing daring journalistic investigations, Osetinskaia’s social and 

symbolic capital within the circles of powerbrokers close to the Kremlin was not strong enough to match 



 22 

her professional ambitions. Hence, her departure from the media holding is further evidence that Russian 

media elites, however close they are to the power elite, are all at its margins; very fragile and vulnerable. 

To a certain extent, this article is a snapshot of the Russian media system today, but even wider, it is 

a snapshot of the Russian political elite in general. It is dominated by the habitus widespread among middle 

aged, male members, most of whom came from the Moscow intelligentsia. It was hard for Osetinskaia to 

get integrated due to generational gap and the socialization into different milieu and social setting. Like 

many media professionals of her generation the access to the most prestigious and well-funded media 

outlets is closed for her at the moment and like many she chose to leave the profession. What can be said 

for sure is that this group of middle aged men won’t be around forever and the changes are inevitable.  

 


