
 

 
*Correspondence: judithstinton@mypostoffice.co.uk. 
1 Independent writer 
 

 
 

The Journal of the Sylvia Townsend Warner Society 
 
 

Dorchester Chronicles 
 
Judith Stinton* 
 
 
 
 
How to cite: Stinton, J. ‘Dorchester Chronicles.’ The Journal of the Sylvia Townsend 
Warner Society, 2017, 17(2), pp. 73–83.  
DOI: https://doi.org/10.14324/111.444.stw.2017.14 
 
 
 
 
Published: 11 December 2017 
 
 

Peer Review:  
This article has been peer reviewed through the journal’s standard double blind peer-review, where 
both the reviewers and authors are anonymised during review. 
 

Copyright: 
© 2017, Judith Stinton. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative 
Commons Attribution License (CC-BY) 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/, which 
permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original author 
and source are credited • DOI: https://doi.org/10.14324/111.444.stw.2017.14 

 

Open Access: 
The Journal of the Sylvia Townsend Warner Society is a peer-reviewed open access journal. 



	 Dorchester Chronicles � 73

Dorchester Chronicles

Judith Stinton

In 1834, the six men who became known as the Tolpuddle Martyrs 
were each sentenced to seven years’ transportation to Australia. Their 
crime? They had formed a friendly society, which was not in itself an 
illegal action, and as a result had been charged and found guilty – such 
was the determination of the authorities to discourage them – of ‘the 
administration of illegal oaths’ under the 1797 Incitement to Mutiny 
Act. (This rather obscure act had previously only been used against 
sailors.) 

The injustice of the sentences was apparent even at the time, and 
there were many protests, both in the county and elsewhere. But the 
local newspaper, the Dorset County Chronicle, remained hostile to the 
six men throughout the proceedings. It claimed that the severity of their 
sentences was a ‘wholesome example’ to other troublesome labourers, 
and would serve as a strong deterrent. ‘That the laws of England are not 
to be defied with impunity; that there is still a power to maintain public 
security’, proclaimed the Chronicle on the day of judgement.

This was very predictable. The Dorset County Chronicle was the 
voice of the landowners, the large farmers, the gentry and the clergymen 
of Dorset, and invariably sided with them. Like its readers, it had little 
sympathy with any demands, however fair, from workers or tenants. 
And the Martyrs’ demands were fair. The main prompting for the setting 
up of the Tolpuddle Friendly Society of Agricultural Labourers had been 
an unexpected reduction in the men’s pay.

Never easy, times were especially hard for labourers after the 
latest enclosure of their common lands. This had deprived them of their 
rights to fuel, grazing, growing and gleaning, a loss not compensated 
for by their pay. At nine shillings a week, wages in Tolpuddle were 



74	 THE JOURNAL OF THE SYLVIA TOWNSEND WARNER SOCIETY

low: in other areas of Dorset they were 10 shillings weekly. In 1832 they 
were reduced by yet another shilling. After a meeting in Dorchester at 
which the Martyrs’ leader, the remarkable George Loveless, spoke in 
favour of a local minimum wage, the wages were further reduced to 
seven shillings a week, and then finally cut to six. This was not enough 
for a man and his family to live on.1

Even when justice was eventually done, and the men had returned 
from their exile back home to England, the Dorset County Chronicle 
persisted in its antagonism to them. It was still maintaining the same 
position one hundred years later, during the centenary celebrations 
of 1934 – another year of serious economic depression. Attitudes had 
changed, but the Chronicle had not changed with them.

A venerable newspaper, founded in 1821, the Dorset County 
Chronicle managed to survive until the 1950s, despite making no 
obvious attempts to widen its readership. It had faced growing 
competition for a long time. With the population becoming increasingly 
literate, over the years new publications had begun to appear which 
catered to their interests: to the world of the music hall and the public 
house. In 1896, the Daily Mail was launched by Alfred Harmsworth 
(who later became Lord Northcliffe) and immediately became widely 
successful. The market expanded; the Mail soon had many imitators. 
In 1921 the Dorset Daily Echo, a local, and therefore more serious, rival 
appeared (and continues to be published). By 1941 the Chronicle was 
certainly ailing, if not bankrupt. This was the moment when the most 
unlikely of purchasers came to its rescue – the Communist Daily Worker.

A tiny paper, the Daily Worker first went to press on 1 January 
1930, from cramped and grimy premises in Tabernacle Street in the 
East End of London. It provided a platform for the Communist Party, as 
Lenin himself had advocated in 1921. He wrote:

You must start this paper not as a business (as usually papers are 
started in capitalist countries) – not with a big sum of money – but 
as an economic & political tool of the masses in their struggle.2

Despite rumours that the newspaper was being bankrolled by the Soviet 
Union, the Daily Worker was in fact entrapped in a continuous financial 
struggle. It attracted no advertisers, and was forced to set up a fighting 
fund, which fortunately proved to be quite lucrative. Only three weeks 
after the paper started up, the trade wholesalers began a boycott. 
This could have been (and was intended to be) a total disaster for the 
project, as retail distribution was crucial to any newspaper’s survival. 



	 Dorchester Chronicles � 75

The Daily Worker turned again to its readers, who responded with 
loyal enthusiasm and could be seen, as William Rust, the editor until 
1932, wrote, ‘in the small hours of the morning collecting parcels at the 
railway stations and delivering them to newsagents or direct to readers’.

This boycott went on for years. Among the volunteers were Sylvia 
Townsend Warner and Valentine Ackland. On a burning hot day in 1936, 
they sold copies of the Daily Worker outside the Roman amphitheatre of 
Maumbury Rings, Dorchester, at the great rally organised by the Dorset 
Peace Council, for which Sylvia had recently become secretary.3

Thus the Daily Worker encountered opposition from the start. It 
was promptly attacked in a leader in the Times, and faced two court 
cases in the second year of publication, both of them resulting in staff 
members being imprisoned. In 1933, one of the Labour leaders, Ernest 
Bevin, successfully sued the paper for libel. He won, and was awarded 
£7,000 plus costs. Rust commented: ‘Sufficient to say that we could not 
afford to pay and therefore did not pay.’ They were also continually 
harassed by the law. For five years, according to Rust, the Special 
Branch kept ‘hanging around our doorstep’. The police disappeared 
when the paper began to grow in importance, as Rust describes:

There can be no question at all that the Daily Worker greatly 
improved during 1934–35 both in appearance and in its trenchant 
handling of current affairs. It was becoming a political force and 
its views were widely noted. In April 1935, it announced a 50 per 
cent. increase in circulation compared to the previous September 
and promised an eight-page paper in the following October if the 
campaign was kept up. On October 1, the eight-page Daily Worker 
duly appeared. Communist Party membership was also on the 
increase.

This was followed in 1936 by what was possibly the Daily Worker’s most 
successful period when they, and the Communist Party of Great Britain, 
gave their support to the Republican Government in the Spanish Civil 
War. The CP acquired many intellectual new members. The Daily 
Worker was taken more seriously than before (and even managed to 
attract some advertising revenue) during this time. They acquired two 
distinguished writers: the flamboyant journalist Claud Cockburn (pen 
name Frank Pitcairn) who became a militiaman in the Fifth Regiment 
in order to cover the war in Spain, and the eminent scientist, Professor 
J.B.S. Haldane, who wrote regular columns for the paper. Cockburn 
also produced his own duplicated newsletter, The Week.



76	 THE JOURNAL OF THE SYLVIA TOWNSEND WARNER SOCIETY

The Daily Worker was active too in the Popular (or People’s) Front, 
an international movement which attempted to unite left-wing groups 
in the struggle against Fascism, as a response to the rise of Hitler in 
Germany. Rust wrote of how ‘the Daily Worker … threw itself into the 
fight against Fascism with the confidence that it could be overthrown by 
the united front of the people’.

By the end of 1934 Ackland, growing increasingly left-wing, had 
become a subscriber to the paper; Sylvia moved in the same direction 
and both of them became members of the Communist Party in 1935. 
Warner and Ackland wrote for many left-leaning publications in the 
1930s, presumably including the Daily Worker. Certainly a review of 
her novel Summer Will Show appeared in the paper on 23 September 
1936, but it does seem unlikely that Warner or Ackland could have 
contributed much material to a London newspaper mainly concerned 
with the lives of the urban proletariat. A more fitting outlet for their 
work would have been the Country Standard.

The Country Standard, a publication dedicated to ‘peace and 
socialism in the countryside’, was founded in 1935 by a collective of 
Communist and Labour Party members. Unfortunately, neither the 
British Library nor the Marx Memorial Library hold copies of the pre-war 
editions of the Standard, which still survives in a brief form online. It 
was probably similar to J.W. Robertson Scott’s left-wing magazine, The 
Countryman, to which Warner often contributed, adopting Robertson 
Scott’s tone, dispassionate and well-informed, which he had used to 
great effect in his polemical England’s Green and Pleasant Land of 1925.4 

Valentine too was bombarding the newspapers with letters and 
articles with an almost religious zeal. A scrapbook in the Warner–
Ackland archive includes some of these letters. While Sylvia was 
chiefly concerned with social injustice, Valentine was more emotionally 
concerned with the rural poor, writing from her personal experience 
of some of their conditions. She and Sylvia were living at 24 West 
Chaldon – nicknamed ‘ye olde communists’ rest’ – in a house streaming 
with damp, where they received many Party members. Here, Valentine 
wrote a series of articles called ‘Country Dealings’ for Left Review, 
which were collected as Country Conditions and published by Lawrence 
and Wishart in 1936. Many of Ackland’s and Warner’s activities in the 
thirties were concerned with rural poverty and the pursuit of peace, as 
well as with the Republican cause.

In 1938 the Prime Minister, Neville Chamberlain, signed the 
Munich Agreement with Germany’s Chancellor Adolf Hitler. This 
agreement, while precariously keeping Britain’s peace, allowed Germany 



	 Dorchester Chronicles � 77

to extend its territory into German-speaking parts of Czechoslovakia. 
The Daily Worker campaigned vigorously against the agreement, which 
in any case did not last. William Rust’s resumption of the editorship of 
the Worker in 1939 coincided with the country’s eventual declaration of 
war. The paper was still riding high, with 10,000 new readers in three 
months and a swelling fighting fund. A new rotary machine was being 
installed, promising ‘a bigger and better paper’. Rust wrote:

In those days, almost every individual who had any democratic 
thoughts at all was sending good wishes to the Daily Worker. Even 
[the singer] Gracie Fields sent us a good luck message. ‘Reit good 
luck to t’Daily Worker – reit good luck, laad. Tell ’em I’ll be reit 
glad when there’s more work i’ Lancashire,’ she told one of our 
reporters…

The Daily Worker celebrated its tenth birthday on 30 December 1939 
with a larger than usual edition of eight pages instead of six, plus an extra 
column on every page. The headline read ‘Ten Years and Still Hitting 
Hard’, but soon they would be hit hard themselves. Their pro-Russian 
position was undermined when Germany and the Soviet Union signed 
the Molotov–Ribbentrop Pact (also known as the Non-Aggression Pact) 
on 23 August 1939. The Worker’s continued campaign for a People’s 
Government brought economic pressure (they were forced to reduce 
the paper to tabloid size) and the threat of suppression under Defence 
Regulation 2D. This had been introduced after Germany began its 
attack on France, and allowed suppression of any publication which was 
critical of the war effort. On 21 January 1941 the Daily Worker became 
the first publication to be banned by order of the Home Secretary and 
Minister of Home Security, Herbert Morrison. It was charged with the 
‘systematic publication of matter calculated to foment opposition to the 
prosecution of the war’. Among the nine other publications banned was 
Claud Cockburn’s The Week. 

At some point in the first half of 1941 the Worker bought the 
Dorset County Chronicle and Swanage Times, most probably at a bargain 
price, as its proprietor, Mr Putnam, a self-made millionaire, was anxious 
to be rid of it. Exactly when they bought the Chronicle is unclear, as 
there was no announcement of any change of ownership in the paper. 
The purchase must have been made after the ban in mid-January, but 
until the middle of the year the Chronicle trundled along as before, 
fulfilling its role as a conservative rural newspaper, reporting cattle 
sales, births, marriages, deaths and local crimes (such as riding a bicycle 



78	 THE JOURNAL OF THE SYLVIA TOWNSEND WARNER SOCIETY

without lights). An eight-page weekly broadsheet, with a format that 
had scarcely changed over the years, it also made some mention of 
international and national news.

On 22 June 1941 Germany invaded Russia. British attitudes to 
the latter country changed, as the Soviet Union was now an ally, with 
Josef Stalin becoming affectionately known as ‘Uncle Joe’. Nowhere was 
this change of attitude more noticeable than in the pages of the Dorset 
County Chronicle. A leader of 17 July was unexpectedly enthusiastic in 
its praise of Russia and the Russian peasants and called for a Second 
Front in Europe. This must have come as a surprise to the readers, 
who would have been yet more startled and puzzled by the leader’s 
conclusion: 

That brings us to the question of the embargo on the publication of 
the ‘Daily Worker’. The proprietors of this newspaper have always 
advocated a policy of collaboration with the Soviets. Now that 
this policy has been officially adopted by the Government, surely 
the only logical outcome must be the lifting of the embargo. The 
‘Daily Worker’ has a large following among members of the trade 
unions. Its one desire at the present time is to assist in extirpating 
the monstrous growth of Nazism by fearless but constructive 
criticism. By maintaining the enthusiasm of the workers, it can 
render valuable help. The ban should and MUST be raised.5

Some of the Worker’s journalists were brought in as well. On 31 July, 
J.B.S. Haldane contributed ‘Colder than the Pole’, with a further article 
following on 24 August, ‘Where the Bombers Flew’. Their special corre-
spondent R. Page Arnot also wrote for the Chronicle.

There were other attempts to enliven the paper, with film reviews 
and a cookery column. There were features about ‘manor houses and 
gardens and Dorset heroes past and present’. On 18 September the front 
page described how a ‘Constant Reader from 1880 to 1941’ had praised 
the ‘great improvement in the paper during the last twelve months’. (The 
letter was said to be available for viewing in the Chronicle’s offices.)

Another clue to the change in ownership was the paper’s sudden 
concern with the continuing plight of the agricultural labourers, who 
were asking for a rise in wages to £3 a week. Neither the Chronicle, 
upholder of the status quo, nor the Daily Worker, with its urban focus, 
normally bothered themselves with such concerns. The campaign made 
the front page on several occasions, but failed to effect any increase in 
wages. 



	 Dorchester Chronicles � 79

The appearance of the paper improved when the old Model One 
linotype machine was replaced, but despite the changes, the paper was 
still reassuringly recognisable enough as its old self, with its emphasis 
on local matters. The Daily Worker had not bought a rural newspaper in 
an unimportant county with a small population simply in order to revive 
it. The Worker had other aims. 

According to Wendy Mulford in This Narrow Place, as leading 
Communists in the area, ‘Sylvia and Valentine were asked over to meet 
the comrades who arrived to run the paper … and to discuss ways in 
which they might support it. But the enthusiasm for round-the-clock 
activism of the thirties had waned, and it does not seem that much 
came of this connection.’6 Information is scant at this point. The couple 
anyway had other preoccupations in 1941 with their war work. 

Fortunately, an article in the Wessex Journal for May 1997, ‘Uncle 
Joe and his Second Front in the West’, gives an invaluable insider’s 
account of events after the takeover. Dudley Gardiner joined the 
Chronicle as a ‘printer’s devil’ apprentice in 1937, at its offices in Trinity 
Street, Dorchester, to which it had moved in the early 1930s from the 
compact and charming building at 63 High West Street.7

Dudley therefore witnessed life at the Chronicle both before and 
after the changeover. When he joined, the business was owned by 
Mr Lacey, and then inherited by Mr Austen, who sold it on to Hugh 
Lineham and Mr Putnam. After gaining full control, Putnam sold it to 
the Daily Worker.

Whether Putnam approached the Communist Party bosses, or 
whether they approached him we shall never know. Either way 
The Dorset County Chronicle, born over a century ago and nurtured 
deep within the heart of True Blue rural Dorset suddenly became 
the plaything of British Communism and Mr. Putnam disappeared 
profitably into the great beyond.

Although somewhat wary of the ‘comrades’ as he called them, Dudley 
benefited by the sale. His pay was doubled, as was the overtime rate (as 
might be expected, the Daily Worker paid union rates, though Gardiner 
suspected that the Daily Worker staff were expected to contribute some 
of it to party funds). The new machinery made the work easier, as did 
the presence of printers with Fleet Street experience.

The increased overtime was a bigger bonus than he expected. 
As well as producing the Chronicle – and its sister paper, the Southern 
Times – the Daily Worker, deprived of its voice both by the ban and by 



80	 THE JOURNAL OF THE SYLVIA TOWNSEND WARNER SOCIETY

the bombing on 16 April of its London premises in Cayton Street (to 
which it had moved in 1934), was printing its own material. As Dudley 
Gardiner put it, ‘How could anyone imagine that riproaring left-wing 
literature could emanate from such an impeccable, responsible source?’

The print runs in Dorchester were for a million-plus copies and 
the Chronicle’s reel-fed flatbed newspaper press had a top speed of 
three thousand copies an hour, which meant that it had to be kept 
going 24 hours a day … That operation alone, given the staffing 
and machine capability, was a miracle of organisation.

What was being produced was a series of ‘Specials’: four-page 
broadsheets, resembling the Daily Worker in all but name (and 
nicknamed the Daily Blank), which appeared at regular intervals. 
William Rust lists such titles as ‘For Victory Over Fascism’, ‘British 
Worker’, Workers’ News’, the ‘Worker’ and ‘New Year Clarion’ which 
‘reached an aggregate circulation of 2 million copies’. Rust adds that 
‘To back them up, for leading folk, there appeared from July 1941, to 
March 1942, thirty-two numbers of a weekly pocket-size “Commentary 
on Current Political Events” in an average print run of 7,000 copies.’ To 
Dudley Gardiner it seemed that ‘Political propaganda was everywhere, 
leaflets and pamphlets being called upon to be produced by the 
hundred thousands.’

The Worker constantly campaigned to get the ban removed. 
In 1942 it published a pamphlet entitled ‘Lift the ban on the Daily 
Worker’, citing the support of factory workers, actors, trade unionists 
and authors. Twenty-eight authors signed the petition, including Sylvia 
Townsend Warner.

Declaration by Authors: The undersigned are of the opinion 
that the continued ban on the Daily Worker has now passed the 
borders of justice and fairness. To those most concerned this ban 
may have had the right look about it sixteen months ago, but that 
is not so today. We do not question Mr. Morrison’s sincerity, but 
we do question his right to an inflexible determination to keep this 
paper from its readers, whose sincerity should also be accepted. 
Many of them, it is important to remember, hold key positions in 
industry. We strongly urge that this ban be lifted without delay.8

There was much sympathy and support for the Daily Worker at this 
time  – particularly after Germany invaded Russia. Weighty figures 



	 Dorchester Chronicles � 81

waded in. The newspaper published a leaflet containing a declaration 
by Lloyd George, the former Liberal leader and Prime Minister, 
demanding the lifting of the ban:

We have entered into a defensive and an offensive alliance 
with the Great Communist State of Russia in fighting one of the 
greatest wars in history for the liberty of the nations.

Figure 9.1  ‘Lift the Ban on the Daily Worker’ pamphlet cover.



82	 THE JOURNAL OF THE SYLVIA TOWNSEND WARNER SOCIETY

	 Why, therefore, should our Government suppress the 
publication  of the only Communist daily paper in this country, 
especially when the Communist Party is committed to the 
prosecution of the war?

To manage to publish such material while under a banning order, the 
Daily Worker obviously had to be discreet about their ownership of 
another newspaper, although there were probably further reasons for 
their secrecy. Regular readers of the Dorset County Chronicle would have 
been dismayed – to say the least – to discover who the new proprietors 
of their newspaper were, while Communist Party members would 
have been shocked at their paper’s association with such a reactionary 
publication as the Dorset County Chronicle.

Even in 1949, when the history of the Daily Worker was published, 
the author, Allen Hutt (who completed the work after the death of 
William Rust) was circumspect about the whereabouts of the paper 
in wartime, making vague mention of the fact that ‘The Specials were 
produced on the press of a country weekly’ in an unspecified place. 

The ban was finally lifted on 26 August 1942. Shortly afterwards, 
the newspaper was being published in London again, from an old trade 
union printing works off Gray’s Inn Road. In 1945 the Worker bought 
the freehold of a warehouse in nearby Farringdon Road. The newspaper 
was now owned and published by a cooperative, the People’s Press 
Printing Society. The warehouse proved too war-damaged to be used 
and a ‘modern steel-fronted building’ was erected in its place. The 
new building opened amid cheering crowds on 31 October. Among 
the congratulations received was a ‘simple telegram from the famous 
village of Tolpuddle’. Signed by George Loveless, a descendant of the 
Martyrs of 1834, it read ‘Today is a proud day for us all. This is what our 
ancestors fought for. Long live the People’s Paper!’

According to Dudley Gardiner, the Daily Worker sold the Dorset 
County Chronicle ‘lock, stock and barrel to a Salisbury firm’ in 1951. 
He thought that had it not been for the restrictions of paper rationing 
the Chronicle might have survived longer, building on the success that 
the Daily Worker had brought it. The Chronicle closed in 1957.

The Daily Worker was never to be so popular again. During 
the 1950s the truth about the brutalities of the Stalinist regime was 
emerging more fully. Many members left the Party, particularly after the 
Soviet Union’s crushing of the Hungarian uprising in 1956. Valentine 
Ackland left the party in 1955 (though Sylvia Townsend Warner never 
formally resigned).



	 Dorchester Chronicles � 83

In 1966, the Daily Worker became the Morning Star, and as such 
remains Britain’s only Communist newspaper. Small and insignificant 
now, it remains important for the part it has played in left-wing history. 

Notes

1	 Details are taken from Joyce Marlow, 
The Tolpuddle Martyrs (London: Andre 
Deutsch, 1971), chapters 1–3, pp. 108 
and 283.

2	 Quotations relating to the Daily Worker 
are drawn from William Rust, completed by 
Allen Hutt, The Story of the Daily Worker 
(London: People’s Press Printing Society, 
1949), pp. 11, 13, 35, 29, 62, 77, 91, 127.

3	 Wendy Mulford, This Narrow Place: 
Sylvia Townsend Warner and Valentine 
Ackland: Life, Letters and Politics,  
1930–1951 (London: Pandora Press, 
1988), pp. 61, 159.

4	 J.W. Robertson Scott, England’s Green and 
Pleasant Land (London: Jonathan Cape, 
1925).

5	 Online: http://country-standard.
blogspot.co.uk/. Accessed 14 August 
2017. 

6	 Mulford, This Narrow Place, p. 159.
7	 Dudley Gardiner, ‘Uncle Joe and his 

Second Front in the West’, Wessex Journal 
(May 1997), pp. 6–14.

8	 William Rust, Lift the Ban on the Daily 
Worker (Dorchester: Dorset County 
Chronicle, 1942), p. 21.

Note on contributor

Judith Stinton is a founder member of the Sylvia Townsend Warner Society and was the 
Newsletter editor for 14 years. She is the author of ten books, including Chaldon Herring: 
Writers in a Dorset Landscape (1988 and 2004). She is currently writing a book about the lives of 
the people along Chesil Beach.

http://country-standard.blogspot.co.uk/
http://country-standard.blogspot.co.uk/

	Half Title
	Title page
	Copyright page
	EDITORIAL BOARD
	Contents
	Editorial
	After the Death of Don Juan: Sylvia Townsend Warner’s Spanish Novel 
	Some Notes on Sylvia Townsend Warner (c. 1926) 
	Notes on Warner and Schoenberg 
	The Gardener’s Story 
	Eight Letters from Sylvia Townsend Warner to Colin House 
	Francois Gallix Interviews Sylvia Townsend Warner about T.H. White (1974) 
	A Dilemma and a Narrow Escape 
	Dorchester Chronicles 
	Book review: Nancy Cunard, Selected Poems, edited by Sandeep Parmar 

